"Více než dvě třetiny dotázaných přiznaly, že se s pojmem RPSN již setkaly. Více než třetina neví, co znamená. Jak se ukázalo, i ti, kdo v první části otázky uvedli, že pojmu RPSN rozumí, neuměli jej ve skutečnosti vysvětlit," uvedl Michal Mejstřík z University Karlovy. Někteří ze spotřebitelů prý sice dokázali vysvětlit zkratku jako takovou, ale nedokázali říci, co všechno RPSN obsahuje, a co tedy jeho výše pro spotřebitele ukazuje.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Více než pětina spotřebitelů ani neví, zda je pro ně lepší hodnota RPSN vyšší, nebo nižší, přičemž v případě žen nebyla schopna správně odpovědět třetina dotázaných. Podíl správných odpovědí pak klesá s nižším vzděláním, vyšším věkem, horší sociální situací, ale také s menším počtem obyvatel daného města či obce. Lze tedy říci, že v případě cílové skupiny spotřebitelských úvěrů je znalost pojmu RPSN ještě nižší než v republikovém průměru.

"Tato zjištění poukazují na fakt, že ochrana spotřebitelů prostřednictvím RPSN není účinná. Lidé tuto veličinu nevnímají a v jejich rozhodovacím procesu nehraje významnou roli, nepodařilo se ji prosadit do veřejného života ani za více než deset let její zákonné existence," upozornil Mejstřík.

Provozovateli serveru Bankovnipoplatky.com Patrikovi Nacherovi přijde podle jeho slov nebezpečné snižovat hodnotu a účel či jiným způsobem relativizovat RPSN jen proto, že lidé tomu stále ještě ne dostatečně rozumí. "RPSN má své místo v úvěrovém světě a úkolem seriózních finančních institucí a ekonomů je šířit osvětu o tom, co obsahuje a proč je užitečná," dodal.