„O nákup na českých internetových obchodech byl rekordní zájem. Nejsilnějšími tahouny byli jako obvykle největší hráči na trhu, kteří zaznamenávali nejvyšší prodeje v historii,“ uvedl David Antić z této ­aso­ciace.

Rekordy i na slevových portálech

Mezi jinými vzrostl i zájem o slevové internetové portály, kde z celkových 18 miliard utratili Češi přibližně miliardu. Nákup na slevových portálech je založen na tom, že díky velkému počtu objednávek určitého zboží či služby lze dosáhnout zajímavé ceny.

„Oproti loňsku zákazníci slevových portálů nakupovali mnohem častěji kvalitní zboží, naopak poukázky na služby již nelákají tolik jako v minulosti. Je to zásadní rozdíl proti loňsku, kdy dominovaly zážitkové ­vouchery,“ upozornil Antić.

Atraktivita slevového byznysu však s sebou přinese i značnou proměnu tohoto odvětví. „Celkový počet portálů se určitě sníží. Dnes jich existuje okolo 120, tento počet klesne hluboko pod sto a dominantní pozici získá asi 10 největších hráčů,“ předpovídá Antić.

Tržeb vyšších než milión korun měsíčně podle něj už nyní dosahuje jen asi 20 až 25 slevových portálů ze 120 existujících, tržby přesahující 10 miliónů Kč měsíčně pak má maximálně pět slevových portálů.

Nabídka se zkvalitní

Změnu očekávají odborníci i ve zvýšení požadavků nakupujících. „Vše bude o zkvalitňování služeb. Portály, které budou chtít na vysoce konkurenčním trhu uspět a udržet se ve špičce, budou muset garantovat a pojistit své vouchery a zkvalitnit reklamační oddělení. Dále bude pokračovat odklon od lokálních služeb, jakými jsou například masáže, studia krásy nebo restaurace, směrem ke kvalitním produktům. Z těch se určitě stane jednoznačně nejrůstovější odvětví slevového byznysu,“ soudí Michal Hardyn ze slevového srovnávače TopSleva.cz.

Tento trend potvrzují i zástupci slevového portálu Seznam TIP, provozovaného tuzemskou internetovou jedničkou Seznam.cz.

Seznam TIP tak od ledna 2013 omezuje nabídky na služby se slevou a naopak očekává navýšení prodejů u slevových nabídek na dovolené, hotelové pobyty, zboží a značkovou ­módu.

Obliba on-line nákupů všeho druhu bude podle odborníků i v budoucnu posilovat, zatímco kamenným obchodům budou zákazníci spíše ubývat. „V roce 2013 očekáváme pokračování trendu přesunu zákaz­níků z off-line světa do světa online. Dá se předpokládat další dvouciferný růst tržeb jak na internetu celkově, tak na slevových portálech,“ potvrdil Hardyn ze serveru TopSleva.cz.