Riskují život, pokud s takovým vozem slepeným z více aut nabourají. Auto se totiž doslova rozpadne na kusy, a to i v jinak tuhé části karoserie, která by měla posádku maximálně ochránit.

Právo na to upozornila Kooperativa a potvrdili to specialisté na ověřování původu aut.

„Jen naši technici ročně odhalí na dvě desítky takových svařených aut. Přijdeme na to pouze, když si noví, nic netušící majitelé uzavírají havarijní pojištění,“ řekl Právu vyšetřovatel Kooperativy Jiří Mašek.

„Takových vozidel objevujeme při našich kontrolách stále více,“ potvrdil Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se zaměřuje na ověřování původu a historie aut.

Odhaduje, že až 30 procent ojetých aut má u nás pochybnou historii a nejasný původ. V čachrech s bouranými a ukradenými auty se ročně podle odborníků otočí zhruba přes šest miliard korun.

Octavia po těžké nehodě.

Octavia po těžké nehodě.

FOTO: Kooperativa

Octavia po těžké nehodě.

Octavia po těžké nehodě.

FOTO: Kooperativa

Octavia po těžké nehodě.

Octavia po těžké nehodě.

FOTO: Kooperativa

Nejčastěji pochybní opraváři odříznou přední část karoserie společně s kusem podlahy, a k této části přivaří zadní část z jiného, nepoškozeného a obvykle kradeného vozidla.

Vyříznutá část.

DÍL PRVNÍ: Vyříznutá přední část připravena k navaření...

FOTO: Kooperativa

Uříznutý předek.

DÍL DRUHÝ: ...a zbytek auta.

FOTO: Kooperativa

Tato nově použitá část však nenese žádné identifikační znaky, ty jsou totiž soustředěny v přední, tedy původní části vozu.

Všechny nepůvodní sváry vzniklé takto neoprávněným zásahem jsou následně překryty vnějšími panely vozidla, jako jsou blatníky, plastovými díly, kryty, a na spodní části zatřeny ochrannými nátěry.

Z vnějšího pohledu je tedy rozpoznání takto upraveného vozidla pro laika téměř nemožné.

Při střetu se ale takové auto rozpadne na několik kusů a ochrana posádky, která spoléhala na hvězdičky udělené při crashtestu, se zcela vytratí.

FOTO: Kooperativa

Čarování se svářečkou je téměř u konce. FOTO: Kooperativa

FOTO: Kooperativa

„Následky jsou vždy tragické,“ připomněl Milan Kaňa z Kooperativy. Podle něho se s takovými auty lze setkat i v bazarech, dávajících záruku na původ auta. Levné a krásné auto na pohled tak může ve skutečnosti být pojízdnou rakví.

Níže jsou detailní fotografie z Vintestu, který realizuje specializovaná firma na ověřování původu vozidel Cebia. Svary procházely zhruba v místě palubní desky a u nohou řidiče a spolujezdce.

Svařený sloupek

Svařený sloupek

FOTO: Cebia-Kooperativa

Svařený práh.

Svařený práh.

FOTO: Cebia-Kooperativa