Hlavní obsah

Eurotunnelu hrozí, že příští rok bude zavřený

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PAŘÍŽ

Britsko-francouzská společnost Eurotunnel provozující přepravu pod kanálem La Manche ve středu na základě hospodářských výsledků za minulý rok varovala, že v příštím roce nemá jistou existenci. Podnik usiluje o další jednání s věřiteli o svých obrovských dluzích.

Článek

"Eurotunnel prochází hlubokou restruktualizací, loni jsme propustili 900 lidí, díky reorganizaci se výrazně zlepšil provozní výsledek," uvedl předseda společnosti Eurotunnel Jacques Gounon. "Ale i při tomto novém pozitivním vývoji nemůžeme garantovat budoucnost v roce 2007," dodal.

Podnik z loňských výsledků odkryl, že provozní zisk dosáhl 153 miliónů liber (asi šest miliard korun). Gounon odhaduje ztrátu za minulý rok na 300 miliónů eur (asi osm miliard korun). Předloni činila ztráta Eurotunnelu 836 miliónů eur (asi 24 miliard korun) Společnost také loni prudce snížila ceny, aby mohla konkurovat levné letecké dopravě. [celá zpráva]

Eurotunnel vznikl v roce 1987 a jeho potíže plynou z obrovských nákladů na vyhloubení tunelu mezi Británií a Francií. Podniku tím vznikly dluhy přesahující šest miliard liber a už při otevření tunelu v roce 1994 vyšlo najevo, že společnosti využívající tunel nejsou schopny vydělat dost peněz na to, aby se dluh splatil.

Lidé radší létají nebo se plaví na trajektu

Tunel totiž využívá menší počet pasažérů, než firmy odhadovaly. Většina lidí dává přednost letecké dopravě, která je díky rozvoji nízkonákladových společností stále levnější. Někteří lidé se také radši přepraví mezi Anglií a Francií trajektem kvůli zážitku z plavby.

Počet aut, který tunel využívají, v prvním čtvrtletí tohoto roku klesl meziročně o 16 procent na 37 437. Počet autobusů klesl o 27 procent na 12 858.

Historie eurotunelu

Chuť spojit Francii s Anglií "pevnou" cestou měl už v roce 1802 Napoleon Bonaparte. Dokonce se tehdy začal tunel hloubit.

Řádná smlouva na stavbu ale byla podepsána až v roce 1964. Formálně se začalo stavět v roce 1973, ale práce byly kvůli ropné krizi přerušeny.

Tunel vede 25-40 metrů pod mořským dnem a má celkem tři tunely. Dva pro železnici a jeden služební.

Otevřen byl v roce 1994 s ročním zpožděním, stavba stále 9 miliard liber.

Vlak Eurostar je dlouhý 333 metrů, maximální rychlost je 300 kilometrů za hodinu. Vlak za 35 minut přepraví mezi oběma státy až 794 cestujících.

Eurotunnel sice předpokládá, že jeho zisky porostou, nejsou ale dostatečné na to, aby podnik včas platil své dluhy.

Reklama

Související témata:

Související články

Eurotunnel hledá cesty, jak odvrátit bankrot

Provozovatel železnice pod kanálem La Manche, společnost Eurotunnel, už od svého vzniku bojuje o svou existenci. Dluhy u věřitelů dosahují 6,2 miliardy liber...

Výběr článků

Načítám