Počet cestujících ovlivnily podle ČD zejména rozsáhlé výluky na železnici a v případě přeshraniční dopravy také migrační krize. V předchozích letech přitom počty cestujících ČD rostly.

„Přestože v některých dnech jezdilo až 500 autobusů náhradní dopravy, není důsledkem výluk to, že by lidé upustili od železniční dopravy," řekl člen představenstva zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán.

Méně studentů z venkova

Mírný pokles v regionální dopravě se podle něj týkal zejména venkovských regionálních tratí, kde je v posledních letech znát demografická změna, spojená s odchodem lidí do měst, která je z pohledu železniční dopravy spojena zejména s úbytkem studentů.

Přesun lidí z menších sídel do metropolí je podle Krtka celoevropský jev, se kterým se setkávají i zahraniční železniční dopravci. V Česku jej dokazují rovněž rostoucí počty cestujících v příměstské dopravě a v rychlíkové dopravě mezi velkými městy. Zhruba desetiprocentní nárůst cestujících ČD například zaznamenaly na trati mezi PrahouOstravou, na které se státní dopravce potýká se soukromou konkurencí.

Migrační krize pak měla vliv zejména na přeshraniční dopravu ve směru do RakouskaMaďarska. Podle Krtka se v prvních osmi měsících roku vyvíjela slibně, ale v posledním čtvrtletí se na počtu cestujících do těchto destinací negativně projevil proud migrantů přes nádraží v Budapešti a uvažované zastavení vlakového spojení mezi Prahou a Rakouskem.