Hlavní obsah

Brusel komplikuje ČD plány, za nádraží dostanou o pět miliard méně

• Aktualizováno

České dráhy získají za převod nádraží na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) asi o pět miliard korun méně, než očekávaly. Roky připravovanou transakci, od které si dopravce sliboval až osm miliard korun na umoření dluhů za nákup nových vlaků, nyní zkomplikoval dopis z Evropské komise ministerstvu dopravy.

Foto: Karel Otcovský, Právo

Rekonstrukce čeká například horní nádraží v Litoměřicích

Článek

Brusel v dopise předběžně oznamuje, že prodej schválí, ale jen za 2,9 miliardy korun, což je pod účetní hodnotou nádražních budov. Uvedlo to několik zdrojů z ministerstva i obou státních firem.

"Dopis dostaneme oficiálně v nejbližších dnech," řekl ministr Dan Ťok. Jde o běžný přístup, kdy komise partnery dopředu neoficiálně uvědomí o svých záměrech před tím, než vydá oficiální stanovisko. Do doby, než komise zapracuje připomínky české strany, odmítl šéf resortu potvrdit konečnou cenu, kterou komise v dokumentu stanovila.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

"Víme o tom, že přišlo stanovisko a že je souhlasné," řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. S podrobnostmi zatím není správa železnic sice detailně seznámena, očekává ale, že se převod podaří uskutečnit ještě letos, dodal mluvčí.

2,9 miliardy Kč je mnohem blíže reálné hodnotě, než Českými drahami původně požadovaných 6-8 miliard korun.
Radim Jančura

Jančura: Správná cena je kolem miliardy 

Ministerstvo se na komisi s žádostí o posouzení transakce obrátilo dobrovolně. Případný souhlasem chtělo argumentovat, pokud by převod majetku mezi státními organizacemi někdo napadl jako nedovolenou podporu.

Mezi největší kritiky převodu nádraží patří brněnský podnikatel a majitel Student Agency Radim Jančura, který Českým drahám konkuruje s projektem vlaků RegioJet. Požaduje, aby stát nádražní budovy převedl z ČD na správu železnic bezúplatně, nebo aby ČD od ostatních železničních společností za použití stanic vybíraly poplatek. S tím ale počítá i varianta převodu stanic na SŽDC, která by pak tyto peníze vybírala od ČD i od konkurence.

"2,9 miliardy Kč je mnohem blíže reálné hodnotě, než Českými drahami původně požadovaných 6-8 miliard korun. Přesto se domníváme, že hodnota majetku, který si nedokáže vydělat ani na svůj provoz, je ve skutečnosti někde kolem jedné miliardy. Věříme, že ministr dopravy splní svůj slib a zveřejní vypracované posudky majetku před tím, než celá transakce proběhne tak, aby o celé transakci a její výši mohla proběhnout odborná diskuse," uvedl v prohlášení Jančura.

Polovina nádraží potřebuje rekonstrukci

Necelé tři miliardy korun odpovídají částce, kterou by za budovy podle komise zaplatil tržní investor, a není to tedy státní podpora. Součástí kalkulace není odhad ceny za pozemky pod budovami a kolejemi. ČD zatím zprávy nechtěly komentovat.

Správa železnic už dříve uvedla, že do opravy nádraží hodlá v prvním kole investovat 8,2 miliardy korun a opravit tak 200 nejvytíženějších nádraží v zemi. Nádraží měla být opravená do tří let poté, co budou převedena do majetku SŽDC.

Celkem má SŽDC od Českých drah získat 1 600 objektů, z nichž zhruba tisíc je nádražních budov. Rozsáhlejší rekonstrukci potřebuje více než polovina. ČD kvůli chystanému převodu v posledních letech prováděly jen nejnutnější opravy.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám