"Budeme dělat některé kroky paralelně nebo dopředu. Nebudeme čekat, až se dokončí dokumentace, ale budeme dělat smlouvy o smlouvě budoucí, nebo budeme zpracovávat projektovou dokumentaci dříve," uvedl Ťok k plánům pro rok 2016.

Změna zákona je podle něj zdlouhavá. Uvažované integrované povolovací řízení, kdy by se územní, stavební řízení a proces EIA sloučily do jednoho řízení, může začít platit nejdříve za rok a půl, spíše ale až za dva roky.

Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok

FOTO: Milan Malíček, Právo

To, že v Česku příprava stavby trvá více než deset let, je podle ministra z velké části zaviněno pomalým fungováním úřadů. Většina času se při přípravě promrhá čekáním na dodání materiálů, které měl už dávno jeden úřad druhému zaslat, řekl Ťok. Právě to by chtěl ministr změnit, o čemž chce na jednom z příštích zasedání informovat kabinet.

Mezi nejvýznamnějšími stavbami, které plánuje ministerstvo letos začít stavět, je úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem a také čtyři úseky dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Úsilným.

Právě tyto úseky jsou důkazem toho, že ne všechny plány se ve výstavbě silnic daří plnit. Přerov–Lipník a úseky jihočeské D3 Ředitelství silnic a dálnic uvádělo předloni jako priority pro rok 2014.