Na úterním Žofínském fóru, věnovaném problematice stavebnictví a rozvoje dopravní infrastruktury, to sdělil ministr dopravy Antonín Prachař (hnutí ANO). „Konkrétně půjde o soutěže na nové dálnice a silnice za 16 miliard a železnice za 38 miliard korun,“ upřesnil.

Ministerstvo dopravy se tak snaží znovu rozhýbat investiční výstavbu, kterou v roce 2010 prakticky zastavil tehdejší šéf resortu dopravy Vít Bárta (VV). „Následující vlády pak ve snaze šetřit pokračovaly v omezování investic, a teď sklízíme plody této politiky,“ konstatoval Prachař.

Jak ministr dopravy informoval, vláda Bohuslava Sobotky schválila 12. března složení hodnotících komisí, které budou posuzovat nabídky v tendrech na další dva úseky dálnice D3 Borek–Ševětín a Ševětín–Bošilec, a na budování rychlostní silnice R4.

Nové tendry na silnice i opravu železnice

Soutěžit se bude také o zhotovitele nových úseků silnic první třídy I/34 Božejov–Pelhřimov, I/37 na Prachaticku, I/68 Třanovice–Nebory, I 44 Červené sedlo jih a obchvatu Znojma.

Ministr dopravy Antonín Prachař

Ministr dopravy Antonín Prachař

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Tendry se rovněž vyhlásí na úsek Přerov–Lipník dálnice D1 a na druhou etapu modernizace této dálnice, v níž se budou rekonstruovat úseky Hvězdonice–Ostředek, Měřín–Velké Meziříčí a Ostrovačice–Kývalka.

Pokud jde o železnici, začne se letos soutěžit o rekonstrukci zastřešení pražského hlavního nádraží, obnovu trati mezi Smíchovem a Berounem přes Rudnou u Prahy, průjezd Brnem z Židenic do Maloměřic i o rekonstrukci pražského Negrelliho viaduktu. Stavby budou financovány z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), na většinu z nich ale půjde využít i peníze z operačního programu EU Doprava.

Na letošek má SFDI schváleno 71,092 miliardy korun, o 6,6 miliardy více než loni, kdy však zůstala nemalá částka kvůli nepřipravenosti projektů nevyužita. To se podle Prachaře nesmí opakovat. Ministr chce proto prosadit potřebné legislativní změny.

Nezbytné jsou legislativní změny

„Problémem nejsou peníze, ale neskutečně dlouhý a komplikovaný schvalovací proces, vleklý výkup pozemků a protahující se výběrová řízení. Minulé vlády se to snažily řešit, nicméně se šlo od jednoho extrému ke druhému. Nelze se už přece spokojit se stavem, kdy od přípravy stavby po její zahájení uplyne v průměru dvanáct let. Potřebujeme proto tak účinný zákon o liniových stavbách, jako mají Rakousko či Německo,“ zdůrazňuje Prachař.

Stavebnictví propadlo o čtvrtinu

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš na Žofíně ocenil úsilí Sobotkovy vlády rozhýbat investiční výstavbu.

„Vede mne to ke střízlivému optimismu, že vážná situace českého stavebnictví se konečně začne zlepšovat. Je nejvyšší čas, vždyť od roku 2008 do konce loňského roku se stavební výroba v ČR propadla o celých 25 procent. To je deficit 443 miliard korun, což představuje jednoroční výkonnost celého tuzemského stavebnictví,“ vyčíslil Matyáš.