Hlavní dráha bude využívána ve většině provozu, vedlejší dráha bude opět sloužit pouze pro případy, kdy meteorologické podmínky neumožní přistání či starty na hlavní ranveji.

Podle prvních plánů měla být generální rekonstrukce hotova až v průběhu roku 2014. „U dopravních staveb není obvyklé, aby byly v termínu a potřebné kvalitě, takže jsem hrdý na to, co se nám povedlo. Náročnou opravu se nám podařilo soustředit do dvou let, přičemž v roce 2012 trvala necelé tři měsíce a letos čtyři a půl,“ pochvaloval si včasnou práci ředitel letiště Praha Jiří Pos.

Hlavním přínosem generální opravy je fakt, že stav hlavní dráhy garantuje minimální časové i finanční nároky na její údržbu. Odpadne až třítýdenní pravidelná jarní a podzimní údržba, nově bude stačit jen několik dní.

Okolní obce si oddychnou

„Z pohledu okolních obcí a městských částí už nebudeme muset na tak dlouhou dobu převádět provoz na vedlejší dráhu. Z hlediska údržby navíc poklesnou náklady, které v minulosti vyšly na 30 miliónů ročně,“ upřesnil výkonný ředitel Letiště Praha pro Rozvoj a správu majetku Jiří Kraus.

Nově zrekonstruovaná dráha je dlouhá 3 715 metrů a široká 60 metrů. Bylo nutné odstranit praskliny betonových desek i v asfaltovém povrchu.

„Rozsah druhé etapy generální opravy byl značný, Celkově bylo vybouráno 390 tisíc tun betonu, asfaltu, stabilizací a štěrků. Plocha dráhy je 220 tisíc m2, to představuje skoro 12 kilometrů čtyřproudové dálnice. Vzhledem k větší hloubce však bylo použito více cementobetonového krytu, jednalo se o téměř 200 tisíc tun, což by stačilo na 19 kilometrů dálnice o čtyřech pruzích,“ doplňuje Kraus.

Měla by přibýt ještě paralelní dráha

Během oprav hlavní dráhy přistávala letadla směrem od Prahy a vzlétala směrem na Kladno. Po uvedení paralelní dráhy do provozu bude současná hlavní dráha sloužit pro vzlety letadel směrem na Jeneč, kdežto na paralelní dráhu se bude přistávat směrem od Nebušic. Kapacita dráhového systému by měla vzrůst na 72 vzletů a přistání za hodinu z dnešních zhruba 46 v nejvytíženějších časech.

"Využití vedlejší dráhy bude do budoucna opravdu v míře marginální, ať z pohledu nějakých extrémních povětrnostních podmínek, nebo běžné údržby hlavní dráhy, což je odstraňování zejména nánosů gumy," uvedl Pos.

Letiště podle něj dokončuje materiály pro získání územního rozhodnutí pro stavbu takzvané paralelní dráhy, která by měla být rovnoběžná se současnou hlavní ranvejí. Stavět by se podle Pose mělo začít v roce 2016 a otevření nové dráhy by se mohlo uskutečnit v roce 2019.