Článek
„Jedná se sice o překonání rekordu z loňského ledna, který byl do té doby nejvyšší od vzniku samostatného státu, ale rozhodně nelze mluvit o úspěchu,“ zhodnotil předseda Asociace exportérů Jiří Grund.
Celkově se vyvezlo v prvním měsíci letošního roku zboží v hodnotě o osm miliard korun nižší než ve stejném období roku 2012. Zahraniční obchod tak podle Grunda pokračuje v klesajícím trendu nastoleném ve druhé polovině loňského roku.
„Očekáváme také, že v poklesu setrvá i v následujícím přibližně půl roku. Velmi v tomto směru bude záviset především na kondici německé ekonomiky, která, alespoň podle posledních čísel, ožívá,“ doplnil Grund, což by se mělo s určitým zpožděním pozitivně projevit i na českém exportu.
Spoléhá se na Německo
Grund předpokládá, že Německo bude také v letošním roce i přes růst objemu exportu na východní trhy jednoznačně největším odbytištěm pro české vývozce. Hlavním českým vývozním artiklem budou i v následujících měsících stroje a dopravní prostředky v čele s automobily.
Podle analytika Jiřího Šimka ze společnosti Citfin celkově klesla obchodní aktivita s Evropskou unií, kde jak vývoz, tak dovoz jsou meziročně nižší. „Vývoz mimo EU ale vzrostl téměř o pět procent. Poměrně se daří vývozu do Ruska, kde vývoz meziročně vzrostl o 14,4 procenta,“ doplnil Šimek.
Kvůli úsporám a nízké aktivitě v domácí ekonomice klesají dovozy téměř ze všech zemí. Výjimkou je Polsko, odkud se do Česka dovezlo o 5,8 procenta více než před rokem.
Auta nejdou na odbyt
„Lednové výsledky zahraničního obchodu potvrdily stále výrazněji se prosazující negativní tendence ze závěru loňského roku. Nejde pouze o pokračující recesi v eurozóně, nýbrž i pokles ekonomického výkonu v jiných částech světa,“ uvedl náměstek ministra průmyslu a obchodu Milan Hovorka pověřený řízením sekce zahraničního obchodu.
Významný negativní faktor představují poklesy prodejů automobilů na řadě klíčových trhů, zejména v Německu, a s tím spojené problémy evropského automobilového průmyslu.