"Bude jen na dodavatelích, jestli se nebude pracovat ještě déle, včetně noci. Těch šestnáct hodin je minimální požadavek, jehož dodržování bude kontrolovat námi pověřený pracovník,“ zdůraznil.

ŘSD tak chce skoncovat s dosud běžnou praxí, že na opravovaných úsecích se často nic neděje, což rozčiluje řidiče. „Pokud v průběhu rekonstrukce D1 zjistíme, že stanovený minimální limit dodavatel nedodržuje, budeme to považovat za závažné porušení smlouvy,“ ujišťuje Čermák.

Rozvržení oprav na D1

Rozvržení oprav na D1

FOTO: ŘSD, Právo-ti

Vyhlášeno je nyní pět tendrů na modernizaci úseků Šternov–Psáře, Loket–Hořice, Větrný Jeníkov–Jihlava, Lhotka–Velká Bíteš, a Velká Bíteš–Devět křížů. Všech třináct uchazečů, mezi nimiž jsou Eurovia CS, Skanska, Metrostav, Strabag i menší stavební firmy, postoupilo do druhého kola. V něm už bude rozhodovat pouze nabídnutá cena.

„Uzávěrka konečných nabídek je 27. září a o týden později chceme vyhlásit vítěze. S podepsáním smluv počítáme v polovině října. Pokud se nikdo z neúspěšných uchazečů neodvolá a bude přát i počasí, mohly by práce v listopadu skutečně začít,“ je přesvědčen Čermák.

V první etapě jenom čtyři úseky

Celá modernizace 160 kilometrů dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou je rozvržena na pět etap a 21 úseků a potrvá pět až deset let. Stavbaři budou pokládat novou vozovku a na většině míst ji rozšíří v obou směrech o 75 centimetrů. Strhnou a znovu postaví většinu mostů.

„V první etapě se budou rekonstruovat úseky Šternov–Psáře, Loket–Hořice, Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš. Stavební povolení již sice máme i na úsek z Velké Bíteše k Devíti křížům, rozhodli jsme se ale respektovat požadavek, aby se současně nepracovalo na dvou sousedících úsecích. Mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži se tedy dálnice bude rekonstruovat až ve druhé etapě, tedy zřejmě v roce 2014,“ sdělil na úterním setkání s novináři Čermák.

ŘSD předpokládá, že celá modernizace D1 si vyžádá až 28 miliard korun, a průměrné náklady na jeden kilometr dosáhnou zhruba 150 miliónů Kč. V tendrech by se ale celkové náklady mohly snížit.

Zkouška trpělivosti

Na rekonstruovaných úsecích se nejvyšší povolená rychlost omezí na 80 kilometrů v hodině, a zvláště při likvidaci a novém osazování dálničních mostů se bude muset dálniční provoz na 15 minut zcela zastavit. Budou se tedy tvořit kolony a jízdní časy se notně prodlouží.

„Pro řidiče to nesporně bude zkouška trpělivosti. Jinak to ovšem nejde, protože dálnice je na řadě míst v katastrofálním stavu. Důležité také je, že její modernizace umožní v budoucnu, zhruba do roku 2050, rozšířit D1 na tři jízdní pruhy v obou směrech,“ vysvětluje Čermák.