"Pokud si někdo koupí zájezd u nepojištěné cestovní kanceláře, bude se muset o sebe v případě jejího krachu postarat sám," oznámil mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) Jan Papež. Klienti ale mohou například žádat pomoc od konzulátu v Chorvatsku. Nelze ale postupovat jako v případě pojištěných kanceláří, kdy se o ubytování, návrat do vlasti a následné vypořádání škod stará pojišťovna a asistenční služba.

Cestovní kancelář musí podle Papeže před spuštěním podnikání od některé z komerčních pojišťoven získat slib, že je ochotna ji pro případ krachu pojistit. S tímto příslibem cestovní kancelář žádá o koncesi u MMR a na základě této koncese pak cestovní kancelář může uzavřít smlouvu s pojišťovnou. Je tedy možné mít koncesi, a přitom nemít uzavřené pojištění. "Taková CK ale prodává zájezdy ilegálně," upozornil Papež.

Klienti mohou žádat náhradu po státu

To je podle MMR právě případ Majestic Travel. Ministerstvo pro místní rozvoj jí sice koncesní listinu vydalo, CK ale poté nezaplatila pojistné a depozit. Pojištění proti úpadku, které si cestovní kancelář měla zařídit u pojišťovny Generali, tak není platné. Podle Jabůrkové mají klienti cestovní kanceláře možnost požadovat náhradu v insolvenčním řízení.

Kromě toho by klienti Majestic Travel mohli požadovat náhradu po státu, protože cestovní kancelář má platnou koncesi, uvedl mluvčí Asociace cestovních kanceláří.

Klientům Majestic Travel podle televize Nova o víkendu na jihu Chorvatska odmítla posádka autobusu vydat zavazadla s odůvodněním, že majitelka kanceláře nezaplatila. Podle televize se podařilo pro turisty zajistit ubytování, k zavazadlům se ale nemohli dostat. Majitelka cestovní kanceláře podle Papeže s klienty a obchodními partnery zatím nekomunikuje.