Hlavní obsah

Jen taháme z blbců peníze, otevřeně přiznal manažer Goldman Sachs

– New York

Banka Goldman Sachs údajně ztratila veškerou firemní kulturu a ovládla ji neúcta ke klientům. V článku pro deník The New York Times to ve středu napsal její výkonný manažer Greg Smith, když vysvětloval, proč z největší americké investiční banky po 12 letech odchází. Banka považovaná veřejností za jednu z temných postav finanční krize se podle něj z nedávných hlubokých problémů odvětví vůbec nepoučila.

Foto: Profimedia.cz

Článek

Podle Smithe to tak vždy nebylo, byť to prý mnoho lidí překvapí. V minulosti prý dobrá firemní kultura byla klíčem k úspěchu banky. Nešlo prý jen o vydělávání peněz, ale pokornou službu klientům. "Upřímně ale mohu říci, že prostředí (v Goldman Sachs) je nyní nejjedovatější a nejničivější, jaké jsem kdy viděl," uvedl. Banka, pro kterou pracuje například i bývalý ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý, jeho kritiku odmítla.

Podle Smithe za úpadek banky Goldman Sachs zodpovídá její vedení, které tvoří výkonný ředitel Lloyd Blankfein a předseda správní rady Gary Cohn. Zatímco dříve prý podnik povyšoval lidi, kteří mysleli na klienty a na to, aby jednali správně, nyní mají ve společnosti šanci zaměstnanci, kteří jí vydělávají dost peněz.

Jak dostat z blbců co největší zisk

K rychlému úspěchu prý vedou tři cesty. Zaměstnanec prý může přesvědčit klienty, aby investovali do akcií a dalších produktů, kterých se Goldman Sachs snaží zbavit, anebo které banka nepovažuje za příliš ziskové. Může také "lovit slony". Ve firemním slangu to prý znamená přinutit klienty k tomu, aby obchodovali s čímkoliv, co bance přináší největší zisk. Anebo může obchodovat s nesrozumitelnými finančními produkty s třípísmennými zkratkami, myšleno nechvalně proslulé deriváty jako CDO a CDS.

Smith měl v bance na starost právě deriváty. Zúčastnil se prý jednání, kde se "ani minutu neřešily otázky, jak pomoci klientům". "Jde čistě jenom o to, jak z nich dostat co nejvíce peněz," podotkl. Dodal, že byl v bance opakovaně svědkem toho, jak se o zákaznících mluvilo jako o "blbcích". Podotkl ale, že neví o žádných nelegálních aktivitách.

Smith měl ve firmě mimo jiné na starost hledání nových zaměstnanců mezi studenty. K odchodu z Goldman Sachs jej mimo jiné přimělo to, že by se jim už nemohl dívat do očí, když by jim líčil, o jak dobré zaměstnání jde.

Článek nazvaný Proč odcházím z Goldman Sachs prý zveřejnil proto, aby otevřel správní radě banky oči. "Učiňte klienty opět středem zájmu svého podnikání. Bez klientů nebudete vydělávat. Vlastně přestanete existovat. Odstraňte morálně narušené lidi nehledě na to, kolik vydělávají peněz," napsal.

Banka tvrzení odmítá, deník ho podporuje 

Banka ale Smithovy výhrady ve vyjádření pro tisk odmítla. "Nesouhlasíme s názory, které vyjádřil. Podle nás neodrážejí způsob, jakým podnikáme. Máme za to, že budeme úspěšní, pouze pokud naši klienti budou úspěšní. Tato základní pravda leží v srdci toho, jak se chováme," uvedla.

Deník The New York Times nicméně uvedl, že Smith pouze veřejně řekl to, o čem se na Wall Streetu šeptá. Změny v odvětví dává do souvislosti s převratnými proměnami, kterými prošlo. Zatímco dříve se na Wall Streetu prakticky všichni znali a tamní firmy tvořili partneři, kteří se zaměřovali na dlouhodobé zisky, nyní jsou banky veřejně obchodované a vládne jim zaměření na krátkodobé zisky. Zároveň erodovala loajalita ke klientům.

Smithův článek vzbudil velkou pozornost a vyvolal rozporné reakce. Podle některých názorů není odstupující manažer v bance nijak známou postavou. Jiným lidem zase v materiálu chybí přiznání osobního podílu na špatnostech, které autor popisuje. Humorista Andy Borowitz pak zveřejnil fiktivní Blankfeinův e-mail klientům. "Pan Smith působí dojmem člověka se svědomím, ideály a vysokými morálními standardy. A když jste si četli jeho slova, bezpochyby jste si kladli znepokojující otázku: jak jen Goldman mohl někoho takového najmout?" stojí v něm.

K věci se ale vyjádřil i skutečný Blankfein se skutečným Cohnem. V e-mailu zaslaném deníku The New York Times označili za pochopitelné, že někteří ze 30 000 zaměstnanců banky jsou nespokojení. Podivili se nad tím, že se deník rozhodl publikováním článku "zesílit" tvrzení jednotlivce. Zároveň Smithovy názory odmítli jako neodůvodněné.

Goldman Sachs se po nedávné finanční krizi ocitla v hledáčku veřejnosti, když její šéfové vystoupili na slyšení v Kongresu ohledně nepravostí v oboru. Komise pro cenné papíry a burzy také banku v roce 2010 obvinila z podvodu, když Goldman Sachs podle ní prodávala svým klientům deriváty vytvořené z nekvalitních amerických hypoték a neinformovala je o tom, že sama se proti těmto cenným papírům zajišťuje. Banka pak dobrovolně zaplatila pokutu 550 miliónů dolarů (10,4 miliardy Kč).

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám