Hlavní obsah

Řidiči zničili auta na schodu na D1, silničáři uznali vinu, jejich pojišťovna ale nezaplatí

Novinky, pit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Společnou řeč ohledně vyplacení pojistné události z loňského června zatím nemohou nalézt Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a pojišťovna Kooperativa. „Zakopaný pes“ leží na dálnici D1 směrem na Brno, kde došlo 22. června v podvečer zřejmě vlivem tepla k lomovému poškození vozovky a vytvoření deseticentimetrového schodu. O ten si poničilo svá auta několik motoristů.

Foto: Petr Nový, Novinky

Schod, který vznikl vlivem tepla mezi dvěma betonovými deskami na 52. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno.

Článek

„V rámci vzniku nerovnosti vozovky na dálnici D1 vznikly čtyřem žadatelům škodní události,“ uvedla pro Novinky mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Tři si zažádali o klasickou náhradu škody a jeden řešil škodní událost přes svoje havarijní pojištění.

„Všechny žádosti jsme uznali, jelikož došlo k závadě na naší komunikaci,“ doplnila Ledvinová s tím, že následně ŘSD všechny žádosti předalo k vyřízení pojišťovně Kooperativa.

BEZ KOMENTÁŘE: Na D1 vznikl na silnici schodVideo: Petr Nový, Novinky

Kooperativa prostřednictvím svého mluvčího Milana Káni uvedla, že zaregistrovala od ŘSD žádost sedmi motoristů, kteří nárokovali proplacení vzniklé škody na jejich vozidlech z pojištění odpovědnosti.

K proplácení se ovšem pojišťovna příliš nemá. „Abychom mohli vyplatit pojistné plnění z odpovědnostní pojistky našeho klienta, musí být prokázána jeho odpovědnost za vznik škody, tedy například zanedbání údržby či technologického postupu,“ sdělil pro Novinky Káňa.

Podle mluvčího ovšem ŘSD předložilo doklady o tom, že dodržovalo předepsané kontroly dálnice a vznik poškození na dálnici nemohlo předvídat nebo ovlivnit. „Nenese tedy za tuto škodu odpovědnost a pojišťovna plnění z jeho pojištění odpovědnosti v současnosti vyplatit nemůže,“ je přesvědčen Káňa.

Stížnosti v souvislosti s amortizací

Je to však právě Kooperativa, na kterou si podle časopisu dTest výrazně stěžují nespokojení motoristé. Důvodem je krácení jejich pojistného plnění při jimi nezaviněných autonehodách s odvoláním na tzv. amortizaci. „Kooperativa pojišťovna žádný skokový nárůst stížností na likvidaci pojistných událostí nezaznamenala,“ uvedl Káňa.

Podle právníka časopisu dTest Jana Votočka pojišťovna při výměně běžného náhradního dílu za nový v rozporu se zákonem snižuje pojistné plnění a cenu náhradního dílu proplácí jen zčásti. Poškozený si pak rozdíl mezi cenou a výší plnění musí uhradit ze svého. Pojišťovny přitom argumentují možným bezdůvodným obohacením na straně poškozeného, který by tak zdarma přišel k novému dílu namísto jeho dílu staršího.

Uhradit vše, či nikoli?

„Nález Ústavního soudu nabádá ke zvažování účelnosti a nezbytnosti nákladů vynaložených na uvedení poškozené věci do původního stavu, což rozhodně nelze interpretovat tak, že každý poškozený má automaticky právo na úhradu jakýchkoli nákladů na opravu,“ kontruje mluvčí s tím, že Kooperativa spolupracuje se sítí asi 1000 smluvních opraven, kde garantují kvalitu i cenu opravy.

Podle Votočky lze ale jen stěží předpokládat, že by se cena havarovaného vozidla výměnou náhradního dílu zvýšila, spíše naopak. „Pojišťovna musí uhradit všechny prostředky, aby bylo vozidlo použitelné, tak jako před nehodou. A je-li k tomu nutná výměna dílu za nový, musí zcela uhradit i tu,“ zakončil Votočka.

Reklama

Výběr článků

Načítám