Odborníci odhadují, že by nová smlouva mohla v Česku zvýšit export o 27 procent a import o 18,5 procent. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) si od smlouvy slibuje nové možnosti v obchodování s produkty strojírenství, chemického průmyslu nebo spotřebního zboží. Posílit by se tak měl státní i soukromý sektor.

Proti dohodě se dlouho stavěly evropské automobilky. Podle nich by podpis smlouvy mohl výrazným způsobem zlevnit cenu korejských osobních vozů dovážených do Evropy. To by pak podle nich pochopitelně znevýhodnilo evropské výrobce. Nejhlasitější protesty dosud přicházely z Itálie, nicméně italské ministerstvo zahraničí ve čtvrtek uvedlo, že se Itálie případných námitek vzdala a spokojí se s tím, že smlouva začne platit o šest měsíců později, tedy 1. července 2011.

Dohoda s pojistkou

Návrh dohody obsahuje klauzuli, že pokud by vzrostl dovoz těch korejských automobilek, jejichž subdodavateli jsou často výrobci z jiných asijských zemí, zejména Číny, může EU znovu zavést u této skupiny zboží ochranářská opatření.

Pro EU znamená schválení smlouvy podle mnoha diplomatů průlom. Jde totiž o smlouvu o volném obchodu „nové generace“, na jejímž základě by EU podobné dohody mohla uzavírat i s dalšími významnými obchodními partnery.