Výstavba se podle něj zřejmě začne ukončovat už od srpna.

Fond měl přitom v příštím roce podle posledního návrhu hospodařit s rekordním rozpočtem 96 mld. Kč.

"Díváme-li se na oba roky souborně, budeme muset začít zastavovat a omezovat stavby, a to prakticky okamžitě. Na jmenovitém seznamu staveb právě pracujeme," uvedl Hanzelka. Podle něj na seznamu nebude jihozápadní část pražského okruhu, jejíž otevření je plánováno na konec září. "Zastavení téhle stavby by byla katastrofa," řekl mluvčí.

Tisíce lidí přijdou o práci

Termín katastrofa použil pro současnou situaci i Petr Čížek, předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha, jehož členy jsou stavební firmy. Podle něj budou muset stavební firmy propustit ještě letos tisíce lidí. "Pokud by to měli takto utnout, tak s námi musejí jednat a dát nám jasné informace. Existují totiž smlouvy, které nelze jen tak jednostranně vypovědět," upozornil Čížek.

Zástupci sdružení už prý požádali ministra Víta Bártu o schůzku. Tam by se vedle omezování výstavby mělo hovořit i o zastavení projektové přípravy řady staveb. Právě zastavení projektových prací považuje Čížek za velký problém. "Zastavení přípravy je pro budoucnost tragédie. Stavby nebudou připraveny pro dobu, kdy třeba už budou opět peníze," uzavřel zástupce stavbařů.

Podle aktuálního návrhu rozpočtu má stát poslat příští rok fondu dopravy necelých 31 miliard korun, letos je to 48 miliard. Jde o součet dotace ze státního rozpočtu, daňových a nedaňových příjmů a dluhopisových programů. Fondu se ale nedaří naplnit daňové příjmy ani letos, propad je zatím 2,4 miliardy, navíc hrozí zkrácení letošní dotace o 1,2 miliardy.

Kromě národních zdrojů investuje SFDI ještě peníze z evropských fondů. Peníze z EU je ale třeba spolufinancovat z českého rozpočtu. Jak již dříve uvedlo MD, pokles národního příspěvku ohrozí čerpání fondů EU.