Hlavní obsah

EU se zdráhá přispět na dálnici D8 kvůli žalobám ekologů

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na dostavbu úseku dálnice D8 v Chráněné krajinné oblasti České středohoří (CHKO) má Česko obdržet z evropských fondů osm miliard korun. Nyní ale hrozí nebezpečí, že naše republika o tyto peníze přijde. Evropská komise totiž posuzování projektu kvůli žalobám ekologů pozastavila.

Článek

„Evropská komise nám dopisem oznámila, že si bere čtyři měsíce na rozmyšlenou. Bude od nás teď zřejmě požadovat řadu vysvětlení a doplnění podkladů, které jsme jí už dříve zaslali. Zatím si ale nepřipouštíme, že bychom peníze z operačního programu Evropské unie Doprava nedostali, protože jsme v celé věci postupovali v souladu s českou legislativou,“ řekla Právu mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Horší podle mluvčí je, že se dále zpozdí vydávání stavebních povolení, a tím i celá dostavba 16,4 kilometru dlouhého úseku Lovosice–Řehlovice, který prochází CHKO. Jinak je už celá dálnice D8 z Prahy až k hraničnímu přechodu Krásný Les hotova.

Stavební povolení chybí jen pro 3,6 km

„Stavební povolení zatím máme na 12,8 kilometru, a chybí nám tedy už jen pro 3,6 km. Celý průchod Českým středohořím sice nestihneme dokončit do letošního listopadu, jak se původně plánovalo, stále však ještě doufáme, že úsek a tím i celá D8 budou hotovy do konce roku 2011,“ uvedla Vápeníková.

Dostavba dálnice D8 je dlouhodobě trnem v oku různým občanským sdružením a ekologickým organizacím, jimž se nelíbí zásahy do přírody v CHKO České středohoří. Obávají se nenávratného poškození chráněných druhů rostlin a živočichů.

V současné době je podáno 14 žalob. Stavba úseku v CHKO se tak prodlužuje a rostou i stavební náklady. Ty měly původně dosáhnout (včetně DPH) dvanácti miliard korun, z čehož 70 procent by bylo hrazeno z evropských peněz.

Obce mají obavy z dalších průtahů

Na otázku, zda budou finanční prostředky na dostavbu D8 i v případě, že Evropská komise projekt nakonec neschválí, odpověděla Vápeníková.

„Na to nejsme schopni odpovědět, protože rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, z něhož na výstavbu dálnic čerpáme, předkládá vláda a schvaluje parlament.“

Na dokončení úseku Lovosice–Řehlovice netrpělivě čekají obce, jimiž procházejí objízdné trasy. Na silnici I/8 dosahuje intenzita dopravy denně až 10 400 vozidel, na silnici I/30 téměř 20 000 vozidel a čtvrtina z nich jsou těžké kamióny.

Reklama

Výběr článků

Načítám