Hlavní obsah

Diamantová horečka láká investory, kameny se zhodnotily až o 60 %

Právo, Jindřich Ginter

Diamantová horečka loni dosáhla maxima a některé kameny se zhodnotily až o 60 procent. Otázkou je, zda se i nyní vyplatí část peněz vložit do investičních diamantů a bude-li pokračovat raketový růst cen.

Článek

Jedna z desítek prodejců diamantových společností působící v Praze řídá: „Začala jsem s tím v létě, vložila do toho sto tisíc, dnes už se mi to bohatě vrátilo a vydělávám na tom více, než kdybych někde pronajala byt. Můj spolupracovník si koupil jeden malý kamínek a už má na něm za pár měsíců výnos přes 12 tisíc korun. Dostanete k tomu certifikát, je to naprosto bezpečné a jisté. A nejvíc vyděláte, když budete obchodovat s námi a přivedete další zájemce.“

Prodejci pořádají semináře, obchodní show, rozšiřují své sítě a hovoří o ocbchodu s diamanty se známými a známými známých v kavárnách či na společenských akcích.

Kámen v ceně 1,2 milionu eur bez DPH má průměr 14,6 mm a výšku 9 mm, váží jen několik gramů. K dosažení srovnatelné ceny musíte mí 60 kg zlata.
Přemysl Synek, obchodník s diamanty

Nemít velké oči

Pod vlivem pádů na finančních trzích se řada velkých i drobných investorů vrhla na alternativní investice. Zlato trhá rekordy, těm, co je koupili dříve, se teď královsky vyplácí. A diamanty? Stručná rada zní: nemít i přes lákavé odlesky kamenů velké oči.

Je rozdíl, zda si koupíte běžný šperk s diamantem za pár tisíc nebo investiční kámen, tedy vícekarátový diamant. Komu zbývá volných jen pár desítek tisíc, rozhodně by neměl podlehnout diamantové horečce. Diamanty jsou dlouhodobá záležitost spíše pro bohaté lidí a přes rok na nich ranec rozhodně neuděláte.

A loňské extrémy? K tak velkým skokům došlo za posledních sto let jen dvakrát a obvykle hned po „vysoké horečce“, tedy extrémním růstu ceny, přichází ochlazení s tím, jak se šoková poptávka nasytí. Přesto mají diamanty v osobním investičním mixu své opodstatnění.

Okamžitě prodejné za každé situace

Výhodou diamantu je, že má bezkonkurenční likviditu a vytáhne vás obratem z nečekaných potíží, ať už osobního nebo globálního charakteru, což nejvýrazněji potvrdila II. světová válka. Všechno vám seberou, dům zničí či zabaví, ale sáček s diamanty strčíte do kapsy a za každé situace ho během hodiny ho prodáte či směníte.

„Neexistuje srovnatelná hodnota v ekvivalentním objemu. Doposud náš nejdražší prodaný diamant byl v ceně kolem 1,2 milionu eur bez DPH. Jednalo se o briliant o průměru 14,6 mm a výšce 9 mm. Srovnatelná cena je s 60 kg ryzího zlata,“ říká Přemysl Synek, ředitel české diamantové společnosti, obchodující na burze v Antverpách.

Zhodnocení u malých investic je jen 3 %

Podle velkých obchodníků sice můžete přijít minimálně i s dvěma sty tisíci korunami, jenže takové peníze stačí pouze na jedno karátový diamant s ročním zhodnocením jen kolem dvou tří procent, takže pět až osm let trvá, než se vyrovná vstupní investice. Spíše než investice je to spolehlivé zajištění pro případ nejvyšší nouze či pro další generace v rodině.

„Výnosnost diamantů za běžné situace činí obvykle jen tři procenta ročně, což může celkem snadno pohltit inflace,“ varuje investiční poradce Karel Beneš z Best Buy Investments drobné investory, aby se nenechali ošálit příliš dobře vyhlížejícími výnosy, jaké někteří obchodníci s diamanty všem zájemcům slibují na svých internetových stránkách.

„Investiční diamanty jsou vhodné pro zámožné lidi, kteří mají zajištěny již všechny své potřeby,“ zdůrazňuje. Diamanty jsou dlouhodobá alternativní investice, která by měla představovat zhruba pět až deset procent investičního portfolia.

Za tři karáty sedm až 10 % ročně

Uvažovat o skutečně výhodné investici do diamantu má reálně smysl až od miliónu korun výše. Za to lze podle významných obchodníků s diamanty pořídit tříkarátový diamant se zhodnocením v dlouhodobém horizontu kolem sedmi až deseti procent ročně.

„Jestliže dolar klesá, narůstá nominální hodnota diamantu; v okamžiku, kdy dolar roste, cena diamantu stagnuje. Od poloviny roku 2007 do poloviny roku 2008 došlo u některých kamenů k extrémním zhodnocením až o 60 %. S tím, jak v USA vypukla finanční krize, poptávka po diamantech prudce vzrostla,“ tvrdí Přemysl Synek, ředitel české diamantové společnosti, obchodující na burze v Antverpách.

Téměř šedesátiprocentní zhodnocení v roce 2008 bylo výjimečné. Na začátku loňského roku byl nárůst cen v průměru o 30 procent a od druhé poloviny roku se zase ceny snížily o deset procent. Ve výsledku ale na tom nebyly investoři špatně - dvacetiprocentní zhodnocení je rovněž velice dobré.

„Běžné zhodnocení je však od tří do sedmi procent ročně, u vyšší kvality to může být deset procent,“ potvrzuje Synek. U nejkvalitnějších kamenů, které si ovšem vyžadují do investice značné sumy, se zhodnocení pohybovalo od deseti do 17 procent.

Klíčová je důvěryhodnost

„Při nákupu je třeba také vzít v úvahu, že marže obchodníků s diamanty bývají kolem 25%,“ tvrdí Beneš z Best Buy Investments. „Rozhodně doporučuji být obezřetný v tom, aby údaje na certifikátu k investičnímu diamantu odpovídaly realitě; tedy aby na papíře nebylo uvedeno o kdovíjaký kámen se jedná, a když ho půjdete prodat, aby se neukázalo, že je to podřadná kategorie,“ připomíná privátní bankéř z významné banky.

Na burze v Antverpách si nás prověřovali důsledněji, než mnohé státní instituce.

Podle Synka ovšem seriózní obchodníci dělají seriózní obchody. „Kdyby to tak nebylo, tak obchod, v němž se jen v rámci naší firmy pohybují úhrnem stovky miliónů korun, brzy přestane fungovat. Do značné míry je založen na referencích, vždyť k nám chodí význační podnikatelé, celebrity, politici. Důvěryhodnost a bezúhonnost hrají jednu z hlavních rolí v tom, zda vás pustí na diamantovou burzu v Antverpách. Tam si nás prověřovali, naši současnost, minulost, firmu a osoby důsledněji, než mnohé státní instituce,“ tvrdí Synek.

Šperky spíše jen jako dárek ženě

„Kdo může hodně investovat, hodně mu postupně vynesou. Když ale máte volných jen nějakých dvacet třicet tisíc, tak je lepší koupit šperk ženě,“ upozorňuje Synek.Tvrdí, že na hodnotě šperk sice neztrácí, ale pro vyloženě investiční účely se nehodí.

Anketa

Považujete diamanty za bezpečnou a jistou investici?
ANO, INVESTOVAL JSEM DO NICH
14,4 %
ANO, ALE JSOU JEN PRO URČITOU SKUPINU LIDÍ
70,1 %
SPÍŠE NE
6,9 %
NE, JSOU TO ABSOLUTNĚ VYHOZENÉ PENÍZE
8,6 %
Celkem hlasovalo 334 čtenářů.

Velké obchody s malými kamínky

- Ve světě se loni vytěžilo kolem 30 tun diamantů, z toho jen 20 % je použitelných pro šperky, přičemž z této části jde už jen malá část na ty nejvíce čisté, investiční diamanty. Zbytek putuje do průmyslového využití na broušení a řezání.

- Diamanty jsou dobré pro zajištění či jako konzervativní investice, ale v žádném případě se nehodí pro rychlou obrátku.

- Obchod s diamanty v Česku přesto už několik let nebývale vzkvétá, což potvrzuje fakt, že se společnosti, kterou vede Přemysl Synek (40), jako jedné z mála tuzemských firem, podařilo dostat se přímo na uzavřenou diamantovou burzu v Antverpách, kudy proteče na sedmdesát procent světového obchodu s diamanty.

- Přemysl Synek, bývalý správce konkursní podstaty a od roku 2005 šéf specializované diamantové firmy, loni prodal nejdražší diamant v Česku. Má jedenáct karátů, 2,4 gramu a průměr 15 mm. Cena: 35 miliónů korun. „Nejdražší diamant, jaký jsem kdy držel v ruce, měl 35 karátů. Absolutně čistý. Cena činí řádově deset miliónů dolarů.“

- Společnost díky svému diamantovému růstu v tuzemsku expandovala na Ukrajinu, do Polska, Bulharska, Maďarska a začíná rozjíždět obchody v Číně; disponuje vlastní výrobou. Úhrnem loni dosáhla obratu 600 miliónů korun, z toho jen v Česku 400 miliónů. Podnik pracuje, co se obchodu týče, na principu multilevelmarketingu, řízeného přímo z centrály.

- Společnost díky svému diamantovému růstu v tuzemsku expandovala na Ukrajinu, do Polska, Bulharska, Maďarska a začíná rozjíždět obchody v Číně; disponuje vlastní výrobou. Úhrnem loni dosáhla obratu 600 miliónů korun, z toho jen v Česku 400 miliónů. Podnik pracuje, co se obchodu týče, na principu multilevelmarketingu, řízeného přímo z centrály.

- Nedaleko pražského židovského města firma provozuje rozsáhlý show room, kde denně proběhnou desítky předem domluvených individuálních jednání. Slyšíte zde angličtinu, ruštinu; pánové v oblecích i ve sportovním přicházejí ke stolkům, kde jsou již cedulky „Reservé“ s časem a jménem. Ze 70 % procent však klientelu tvoří Češi.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám