A to i přes to, že je parkování na místě pro invalidy podle silničního zákona přestupkem, za který hrozí ve správním řízení pokuta pět až deset tisíc korun a odtah vozu. Záleží totiž nejen na ostražitosti hlídačů, kteří mohou upozornit policii, ale i na tom, zda jde o veřejné, nebo soukromé parkoviště.

Obě tato parkoviště přitom mohou vypadat úplně stejně a obě slouží veřejnosti. Na těch soukromých se podobní neomalenci stáním na místě pro invalidy žádného přestupku nedopouštějí.

Namalovaný znak vozíčkáře na podlaze garáže je navíc bez svislé značky pouze informativní a policisté sem pak vyjíždějí zbytečně.

Kde vyhláška platí a kde ne? Řidič to nepozná

„Na soukromém pozemku pravidla silničního provozu neplatí. Místo pro invalidy je sice vyhrazeno, ale je to na vůli provozovatele toho místa,“ sdělil Právu právník a dopravní expert Karel Friml. „Provozovatelé by si to měli svými prostředky ohlídat, protože jinak to místo pozbývá smysl,“ dodal.

Ministerstvo dopravy však před časem vydalo sjednocující stanovisko, podle kterého obecně platí, že parkoviště je považované za veřejnou účelovou pozemní komunikaci, protože na něj může vjet každý. S tím souhlasí i šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

„Pokud se bavíme o veřejně přístupných komunikacích, což znamená běžné parkovací plochy v blízkosti hypermarketů a supermarketů, tak tam samozřejmě pravidla silničního provozu platí,“ sdělil.

Na takových místech policisté řeší dopravní nehody a dohlíží tam i na správné parkování řidičů. Sporná jsou však ta parkoviště, která jsou uzavřená a platí se na nich, tedy třeba i ta, do kterých mohou řidiči vjet pouze s kartičkou a přes závory.

Jenže řidiči na první pohled nemají šanci poznat, jestli se právě nacházejí na veřejném, nebo soukromém parkovišti. To, že je parkoviště soukromé, najdou třeba až v provozním řádu, který ale málokterý návštěvník předem studuje. Sporné případy, kdy se řidičům nechce platit pokuta, pak mohou skončit až u soudu, který musí zvážit všechny okolnosti. A ty se mohou lišit případ od případu.

Parkoviště, kde předpisy neplatí

Mluvčí Městské policie Praha Jan Čihák Právu také potvrdil, že problematická jsou především soukromá uzavřená parkoviště. Strážníci v Praze se v takových sporných případech orientují podle toho, zda parkoviště má platné dopravně inženýrské rozhodnutí, tedy úřadem nebo magistrátem a policií schválené značky, které určují dopravní režim.

„Vám jako návštěvníkovi toho centra se může zdát, že jsou tam vyhrazená parkoviště pro invalidy, ale z hlediska městské policie to parkoviště nemusí mít platná dopravně inženýrská rozhodnutí,“ vysvětlil Čihák.

„Vidíte tam stát auto, které tu kartu nemá, ale pro nás z právního hlediska to není parkoviště v tom pravém slova smyslu a nemůžeme tam vykonávat své pravomoci. Ale to strážník zjistí až na místě, když přijede,“ objasnil.

Jasno v pravidlech ovšem nemají ani provozovatelé takových parkovišť. Příkladem parkoviště, kde prý platí jiný režim, je třeba podzemní garáž v obchodním domě v centru Prahy. „Jelikož se jedná o soukromý pozemek, policie v takových případech nezasahuje,“ sdělil Právu manažer centra Karel Skalický. Na zavolání prý policie řeší pouze dopravní nehody, které se u nich stanou.

Botička od soukromníka porušuje zákon

Podle Skalického řidič v takovém případě pouze dostane upozornění od personálu garáže. Postih hrozí až v případě několikanásobného porušení pravidel provozovatele parkoviště.

„U opakovaných prohřešků můžeme použít i zajištění vozidla proti odjezdu botičkou, což bohužel nelze právě u luxusních vozidel s velkými koly, na která nejsme vybaveni,“ uvedl Skalický.

Manažer centra ovšem také uvedl, že botička je pouze varovným signálem pro řidiče. Tedy že přichází až poté, co řidič neuposlechne výzev, aby neparkoval na místě pro invalidy. Personál při sundání botičky prý varuje, že příště by mohl řešit celou věc přes policii. Žádné finanční sankce řidiči neudělují.

Podle Lercha to ovšem není postup, který by byl v souladu se zákonem. „Přiznám se, že o této praxi jsem nikdy neslyšel a rozhodně se nedomnívám, že je v souladu se zákonem,“ sdělil Právu s tím, že technické zařízení bránící odjezdu vozidla může instalovat jenom městská nebo státní policie.

Opakem je parkoviště u jiného velkého pražského obchodního centra na okraji Prahy. „To, že to je soukromý pozemek, je sice pravda, nicméně je to veřejná komunikace, takže městská policie tady zasahuje. Když zjistíme něco takového, tak se to hlásí,“ uvedla pracovnice nákupního centra, která si nepřála být jmenována.