„Jako učitel základní školy s tím zásadně nesouhlasím, protože mám naprosto jinou zkušenost. Několik let jsem byl třídním učitelem třídy, která měla 33 žáků včetně žákyně po dětské obrně s lehkou mozkovou dysfunkcí a tato žákyně se do kolektivu naprosto neuvěřitelným způsobem včlenila,“ popsal Novinkám místopředseda Sněmovny a učitel Petr Gazdík (TOP 09 a STAN).

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

„Jí to dalo mnohé a tomu kolektivu dalších 32 dětí to podle mého názoru dalo ještě víc. Ona se naučila některé neuvěřitelné sociální návyky, ty děti se zase o ni staraly, vodily ji do třídy, na toaletu,“ uvedl.

Zeman přestřelil, tvrdí poslankyně

Reagoval tak na středeční výrok prezidenta Miloše Zemana, který na své pracovní návštěvě v Brandýse nad Orlicí prohlásil, že sloučení handicapovaných dětí s těmi nehandicapovanými je „neštěstí pro obě skupiny“. „Děti jsou mnohem šťastnější, když jsou zasazeny do rovnocenné komunity,“ řekl.

ČTĚTE TAKÉ
Zemanova slova o handicapovaných dětech odmítá ministerstvo i ombudsmanka

Gazdík s jeho výrokem hrubě nesouhlasí. „Pan prezident by měl přestat říkat věci, které společnost rozdělují. Mě to strašně mrzí, protože prezident má společnost stmelovat. Jeho úkol je jiný a zdá se, že on to nepochopil,“ uvedl. „Bohužel tímto výrokem znevážil prezidentský úřad,“ dodal.

Poslankyně Soňa Marková s kolegou Jiřím Dolejšem ve Sněmovně

Poslankyně Soňa Marková s kolegou Jiřím Dolejšem ve Sněmovně

FOTO: Petr Horník, Právo

Podobné zkušenosti jako Gazdík má dějepisářka Soňa Marková, poslankyně za KSČM. „Myslím si, že naopak je to pro děti z obou stran prospěšné. Pro zdravotně postižené, protože se dostávají do normálních kolektivů běžných dětí, a na druhé straně i ten kolektiv školní třídy zdravých lidí – pokud jsou mezi nimi handicapované děti – tak i tam získávají ostatní žáci lepší vztah k těmto dětem,“ řekla Novinkám a podotkla, že sama v takovéto třídě učila.

„Domnívám se, že pan prezident v tuto chvíli asi přece jen poněkud přestřelil, i když má právo na svůj názor,“ poznamenala.

Nezobecňovat

Proti prezidentovu tvrzení se ohradil i další pedagog ve Sněmovně, předseda ODS Petr Fiala. Výrok označil za nešťastný a pro něj nepochopitelný. „Miloš Zeman by jako hlava státu měl přemýšlet o tom, co říká,“ vyplísnil prezidenta.

„Vzdělávání handicapovaných je složité téma, které nelze generalizovat. Stoprocentní segregace ve vzdělávání je stejný nesmysl jako stoprocentní inkluze. Všechny typy postižení nejsou stejné a někdy je skutečně lepší využívat speciálního školství, které je v České republice mimochodem na vynikající úrovni, a někdy je lepší handicapované děti zařadit do hlavního vzdělávacího proudu, kde můžou dobře prospívat,“ řekl Fiala Novinkám.

Předseda ODS Petr Fiala

Předseda ODS Petr Fiala

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Zobecňování se brání také lidovec Jiří Junek, rovněž vzděláním pedagog. „Handicapované děti by neměly být ze škol vyloučeny, ale byl bych opatrný v tom, že by se měly vždycky posuzovat jednotlivé případy,“ sdělil Novinkám.

„Jsou děcka, která když přijdou mezi ‚normální‘, tak jsou daleko víc vyčleněná, než kdyby byla mezi ‚svými‘. Ale obecně vyčleňovat všechny handicapované je podle mě nesmysl,“ řekl.