Máte za sebou první dny ve funkci náměstka primátorky a radního pro dopravu. Jak je hodnotíte?

Je to nějakých deset dnů, z čehož 48 hodin nejezdily tramvaje kvůli ledovce na troleji, takže myslím, že to byl velmi rychlý vstup do funkce. Nebyla ani minuta na to, aby se člověk mohl rozhlédnout, a rovnou musel začít řešit konkrétní věci.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Ledovka byla pro nové vedení jakýmsi křtem ohněm. Zvládli jste jej dobře?

Co se zvládlo dobře, bylo určitě nahrazování výpadku tramvají autobusy a podobně. Co nebylo úplně nejideálnější, je, že město jako celek nebylo úplně připraveno, co se v takovéto rozsáhlé záležitosti musí dělat po stránce informativní. Tam je potřeba napříště připravit scénář, jak v podobné situaci informovat Pražany – a je už jedno, jestli přijde black out, jestli přijde výpadek tramvají nebo jestli nebude jezdit metro nebo něco podobného. Ale je potřeba připravit jasný postup, jak co nejrychleji mezi Pražany dát informace. A ukazuje se, že sociální sítě nejsou jediný nástroj, který by stačil.

Ledovka v Brně 2. prosince. Přeplněný autobus náhradní dopravy.

S nahrazováním tramvajových spojů autobusy při ledovce si podle Dolínka vedla Praha před týdnem dobře. S informováním občanů už to bylo horší, postěžoval si.

FOTO: Igor Zehl, ČTK

Můžete konkretizovat, co bylo na informování špatně?

Například bylo potřeba, aby revizoři šli do ulic informovat už od šesti od rána. Stejně tak ti, co mohli, měli volné ruce, nohy a nemuseli zrovna řídit provoz nebo autobusy, aby šli informovat už daleko dříve. Některé organizace zase navrhovaly, aby se příště třeba ihned na zastávkách rozlepily QR kódy a podobně. Prostě najít x nástrojů, které se dají použít tak, aby běžný Pražan v těch šest sedm hodin ráno, když jde použít MHD a my víme, že ten den zjevně nebude MHD jezdit, tak aby přišel už na místo, kde je lepší informovanost.

Na druhou stranu DPP zvládl po technické stránce tu věc velmi dobře, i potom obnovování provozu bylo velmi dobré a velmi rychlé.

Už se nesmí opakovat, aby v centru Prahy neběželo v metru hlášení v angličtině, to je pro příště nepřijatelné.Petr Dolínek, radní pro dopravu

Dalo se takové situaci nějak předejít?

Namrznutí trolejí těžko. Namrznutí kolejí určitě, namrznutí silnic v rámci možností také tím, že se solí dřív. Taky bylo vidět, že v Praze bylo upraveno během pár hodin všechno, takže to bylo bez problémů. Namrznutí trolejí je věc velmi komplikovaná, a zatím nemáme technický nástroj, který by nám dokázal zabránit namrznutí trolejí a sběračů na tramvajích.

Všimli jste si při této mimořádné situaci nějakých dalších nedostatků, z kterých byste se poučili?

Všiml jsem si spíš velkého plusu, a to je neuvěřitelná profesionalita složek, které máme kolem sebe v Praze. Ať je to záchranka, hasiči, armáda, policie, městská policie a další – ta profesionalita je neuvěřitelná.

Máte vyčísleno, na kolik peněz celá tato událost Prahu vyšla?

Nemáme to vyčísleno, nicméně nečekám, že by to bylo něco tak dramatického, protože tím, že se nenajížděly vozokilometry tramvají, nebyl odběr proudu a podobně, tak došlo paradoxně k úspoře. Nicméně bylo povoláno víc než 250 řidičů, kteří neměli být ve službě, takže něco bude určitě ve mzdových prostředcích, ale necháme tomu radši ještě 14 dní než od boku střílet, kolik stála jednotlivá opatření.

Ale zdůrazňuji – nejcennější poznatek je určitě to, že musíme změnit komunikační strategii vůči obyvatelům Prahy a návštěvníkům Prahy. Už se nesmí opakovat, aby v centru Prahy neběželo v metru hlášení v angličtině, to je pro příště nepřijatelné. A to je jedna z mnoha věcí, které se musí změnit.

Máte jako radní na starost dopravu. Jak by se měla doprava v Praze zlepšit?

První záležitost, která už musí být ukončena, je vypořádat se s otevřením tunelového komplexu. Další, co je důležité, je nastavit systém parkovacích zón. Je to rozběhnutý příběh a musíme ho velmi rychle dokončit. Zároveň se otevře další pokračování metra A. Musíme se vypořádat s tím, jak to ovlivní místní dopravu – to je horizont nejbližších měsíců.

Petr Dolínek 26. listopadu na ustavujícím zasedání Zastupitelstva hlavního města Prahy.

Petr Dolínek 26. listopadu na ustavujícím zasedání Zastupitelstva hlavního města Prahy

FOTO: Michal Doležal, ČTK

Následně chceme zapracovat na tom, aby bylo jasné, kde a jak se budou budovat chodníky, kde bude preferován pohyb pěších, k tomu v návaznosti cyklodoprava. Také chceme zavést nižší roční jízdné pro Pražany, v návaznosti na to komunikujeme s Vídní, abychom zjistili, jaká další doprovodná opatření ke zklidnění individuální dopravy k tomu měli, a případně se tam inspirovali.

Zklidnění dopravy v centru je určitě na místě, ale ne formou nějakých hurá akcí, ale spíš formou promyšlených kroků, které by měly následovat. Ale určitě je na prvním místě preference hromadné před individuální dopravou.

Jako první jste jmenoval tunel Blanka. Kdy by se měl komplex otevřít?

Zatím se snažíme fungovat podle harmonogramu, který Metrostav předal Praze v okamžiku, kdy se znovu vrátil na stavbu. Předpokládá otevření na přelomu března a dubna a já pevně doufám, že se nám podaří podle harmonogramu pokračovat. Nicméně tunel bude otevřen v okamžiku, kdy bude bezpečný pro uživatele, tedy až dostane veškerá povolení, a ne dříve. Na prvním místě u mě není teď říct konkrétní datum a pak se případně někde chválit, že jsem to datum zvládl, nebo se stydět, že jsem to datum nezvládl, ale pro mě je důležité, že tunel musí být bezpečný pro uživatele. Uvidíme, jestli se to podaří na přelomu března a dubna.

To znamená, že se může otevření klidně protáhnout zase o další měsíce?

To nechci predikovat, protože mimo jedno místo, kde se nyní řeší vlhká místa, na nichž leží kabely, běží ve zbylých částech komplexu jednotlivé zkoušky. Nezastavila se tam práce, nečeká se na výměnu pár kabelů, tam se normálně dál pracuje. Zároveň se vyhotovuje složitá dokumentace, která je nutná před otevřením, takže doufám, že se to dá zvládnout.

Jaký podle vás bude mít otevření Blanky dopad na dopravu ve městě?

Samozřejmě k tomu existují nějaké predikce, na druhou stranu od doby, kdy se rozhodlo o Blance, do dnešních dnů už se zase jinak vyvinula doprava. Asi nikdo netušil, že hned první den, kdy se otevře Trojský most, tam budou zácpy, což se od té doby nemění. Taktéž i zde se nedá stoprocentně říct, že to všechno jenom zklidní nebo naopak že to všechno zhorší. Nicméně pevně doufám, že tunelový komplex napomůže dopravě v Praze, že budeme mít možnost skrz něj odvádět dopravu i z centra a zklidní trošku i širší centrum pro individuální dopravu.

Den otevřených dveří v tunelu Blanka

Den otevřených dveří v tunelu Blanka. Kdy do něj budou smět auta, zatím není jasné.

FOTO: Milan Malíček, Právo

Musí uplynout několik měsíců, abychom věděli, jak si to sedne. Během toho už dojde v rámci otevření pokračování metra A i Blanky k úpravě MHD, zároveň pak musí dojít k úpravě některých lokálních dopravních návazností a následně musí být během pár měsíců vyhodnoceno, co to znamená pro Prahu a udělat případně další dopravní opatření. Ale pevně věřím, že když už ten tunel budeme mít, že budeme schopni ho využít ku prospěchu, k zkvalitnění dopravy v Praze.

Ovšem za poměrně vysokou částku...

Já jsem o něm nehlasoval, nerozhodoval, pouze beru za svoji povinnost, když už to zde máme, tak to zaprvé dokončit a zadruhé použít tak efektivně, aby to Praze alespoň pomohlo.

Další věc, kterou už jste zmínil, jsou diskutované roční kupóny, které by měly zlevnit o 1100 korun z 4750 na 3650. Už víte, kdy to nastane?

Ne, termín zatím nemám, protože model, odkud to přebíráme, je rakouská Vídeň, a tam s tím bylo spojeno víc opatření. Takže zaprvé děláme ekonomickou rozvahu za magistrát a podle toho jsme vstoupili do jednání s rakouskou metropolí, abychom zjistili, jaká všechna opatření s tím byla pojena a aby ten nástroj byl skutečně efektivní.

V prvním čtvrtletí 2015 předložím radě souhrnný tisk ohledně zlevnění ročních kupónů.Petr Dolínek

Protože cílem není jenom sociální stránka – že to pro Pražana bude levnější, což samozřejmě čtyřčlenné rodině s dospělými členy pomůže, sleva čtyři a půl tisíce, to je výrazná sleva – ale je tam i to B a to znamená zvýšit preferenci MHD oproti individuální dopravě a mít MHD jako první volbu ve svém rozhodování pro přepravu po Praze. I u těch Mimopražských, aby si zvykli, že se vyplatí ten kupón koupit, zastavit auto na místech pro to určených a používat MHD.

To znamená, že samotné zlevnění bude první krok, druhým krokem bude jakási osvěta?

My právě chceme, aby to bylo v jednom balíčku, tzn. připravujeme analýzu, jak to tam probíhalo, co vše s tím bylo spojeno a následně to zapracujeme do jednoho balíčku. Očekávám, že to bude určitě v příštím roce, ale nechci zase říkat přesné datum. Ale připravuji podklady velmi rychle, aby, až to bude možné, šly do rady, kde se jasně ukáže i časová osa zavedení tohoto opatření.

Máte už nějaké propočty, jak se to odrazí v rozpočtu?

To je těžké predikovat, protože očekáváme, že by mělo být víc prodaných kupónů, čímž by se měl zvýšit výběr na jízdném. Ale proto tam máme dvouletou lhůtu, že chceme po dvou letech vyhodnotit dopad v globálu.

Částky nechci zatím používat, protože se to nedá přesně odhadnout. Zároveň musím říct, že pozitivní efekt v životním prostředí nám sice peníze nepřinese, ale může být významný pro Pražany.

Zatím se spekulovalo o tom, že by ke zlevnění mohlo dojít v prvním čtvrtletí příštího roku...

Samotné zavedení vyžaduje zhruba tři měsíce, ale nechceme něco zavést nezodpovědně. Co vím zcela jistě, je, že v prvním čtvrtletí příštího roku půjde souhrnný tisk na Radu Hlavního města Prahy. To bude na 100 procent a pak už se to dá velmi rychle zavést v okamžiku, kdy bude shoda napříč koalicí a napříč dopravním výborem, kde je zastoupena i opozice.

Chcete prý také zavést bezplatné jízdné pro rodiče na mateřské a zrušit povinnost platit za přepravovaného psa...

Pro psy je to jednoduchá záležitost, nepředstavuje to pro nás tak velký výběr, a hlavně se pak často stává, že třeba senioři strkají pejsky do tašek, protože když je pejsek v tašce, tak jede zdarma. Tak nám to přijde takové ne úplně dobré.

Co se týká rodičovských dovolených, existuje alternativa, a to že by nositelem slevy nemusel být ten, kdo má rodičovskou, ale že nositelem by mohlo být dítě do tří let věku, takže jeden člověk, co s ním jede, by mohl jet zdarma.

Jsem velký příznivec smíšené parkovací zóny.Petr Dolínek

Když jste doma na rodičovské, tak těch peněz moc nemáte a pomůže vám to. Navíc chceme, aby se rodiče naučili – ať už jedou k lékaři, nebo na divadelní představení a podobně – i když je to pár zastávek, vždy preferovat MHD. Protože když jede s malým dítětem, a tím pádem zdarma, je to pro ně výhodnější než vzít auto. Spousta rodičů totiž používá pro cestu s malými dětmi automobily a my chceme tuto dopravu co nejvíc omezit, tak aby byla pro rodiče MHD první volbou. A samozřejmě zůstává, že děti do 15 let by jezdily zdarma.

Vyšší využívání MHD je tedy pro vás jednou z hlavních priorit?

Je to jednoznačná priorita. Jsme si vědomi, že jsme jedno z měst v rámci Evropy, kde se nejvíc využívá MHD, a stejně to chceme ještě víc posílit, protože si myslíme, že je to správně.

Tím se dostáváme k problematickému parkování v Praze. Jak je chcete řešit?

Je potřeba nutně rozhodnout o parkovacích zónách – kde budou zavedeny a jestli bude využit systém výběru parkovného přes inteligentní automaty, které už akceptují platební karty a tak dál. To se musí rozhodnout během měsíce. Nyní připravuji pro kolegy radní seznámení s touto problematikou, tak abychom vybrali nejrychleji to nejlepší řešení a následně tím pádem vyřešili celou koncepci parkování v Praze.

Jak by podle vás vypadala ideální varianta?

Je potřeba, aby byly nějaké parkovací zóny zavedeny. Jsem velký příznivec smíšené parkovací zóny, tedy aby v zónách přes den od 8 do 18 hodin za úplatu mohli parkovat i Mimopražští a aby od 18 do 8 plnily rezidenční roli pro místní. Je to poměrně velmi důležité pro to, aby místní měli jistotu parkování. Na druhou stranu – jak to použil můj předchůdce pan Kasl – nesmí tady existovat něco jako parkovací komunismus, že si nemůže každý myslet, že je automatickou povinností města zabezpečit přímo u jeho dveří parkovací místo.

Měly by se zóny rozšiřovat?

Určitě jsou místa, kde by měly být zavedeny. Když si vezmeme, že třeba Žižkov je ošetřen parkovacími zónami, a tak exponovaná část Prahy, jako je Bubeneč a Dejvice, kde de facto jsou to tři minuty na Pražský hrad, nejsou vůbec ošetřeny, tak to je velký problém. Myslím si, že by se měly rozšiřovat, ale s nějakou mírou, s nějakým racionálním úsudkem, a ne jenom proto, aby si někdo splnil nějaký bod do svého politického života.

Na jednom z předvolebních mítinků jste s premiérem Bohuslavem Sobotkou prosazovali vybudování železničního spojení Letiště Václava Havla s centrem Prahy. Ještě o to usilujete?

Požádal jsem minulý týden nově jmenovaného ministra dopravy Dana Ťoka o schůzku, kde s ním chci probrat některé priority. Jednou z nich je okruh kolem Prahy a řešení, které by se mohlo preferovat. A druhá důležitá věc je pro nás právě toto propojení letiště s centrem města.

Zleva Petr Dolínek, Miloslav Ludvík, Bohuslav Sobotka a Jan Mládek na pondělním setkání s novináři.

Petr Dolínek (zcela vlevo) na předvolebním setkání s novináři, kterého se zúčastnil také kandidát na primátora Miloslav Ludvík, premiér Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

FOTO: Václav Lang, Novinky

Chceme v první fázi realizovat železniční propojení mezi Vokovicemi a letištěm, protože na Veleslavíně máme nově otvíranou zastávku metra, tam už se dá nějaké provázání učinit. To je první priorita, musíme si jen s ministerstvem říct, jak nejlépe, nejrychleji a nejefektivněji to dokázat.

Přece jen jestliže chceme v rámci evropských fondů mít Prahu jako Smart Prague a udělat inteligentní Prahu a Prahu zajímavou nejen pro turisty ale i pro byznys, tak propojení je pro nás velmi klíčové. Aby firmy měly důvod mít v Praze svá ředitelství pro střední nebo východní Evropu, potřebují mít naprosto jasný komfort, jak dopravy z letiště, tak služeb uvnitř města.

Kdy by to mohlo být? Na zmíněném mítinku zazněl termín 2018, je to reálné?

Co se týká zásadních staveb, které ještě neběží, jako třeba metro D, tak tam bychom byli rádi, kdyby se do roku 2018 koplo do země, když se to řekne lidově, v případě propojení s letištěm, aby už bylo v tom roce rozpracováno, a v případě pražského okruhu, tak abychom se už posunuli notně dál. Nechci, říct, že čtyři roky budeme jenom malovat, dohadovat se a kreslit, ale už chci, aby byly vidět nějaké činy. Na druhou stranu nečekám, že se budou stříhat pásky.

Takže dejme tomu rok 2020?

Nejdřív potřebuju schůzku s panem ministrem, který tomu musí dát prioritu jako my, a následně můžeme říct, podle mě v lednu, nějaké orientační termíny.

Jak je to s projektem Opencard, bude nadále pokračovat?

Na to se musíte zeptat kolegů z ANO, protože ti mají Opencard na starosti. Já řeším jízdné, oni řeší výběr jízdného a Opencard. Nicméně vím, že paní primátorka připravuje nějaký návrh řešení, který by chtěla během příštích dnů představit. Zatím bych tomu nechtěl předbíhat a počkáme, co nám bude představeno v rámci rady, a potom si o tom rád promluvím. Ale za sebe si nemyslím, že Opencard je projekt, kterého by se nutně Praha musela držet.