„Myslím si, že to musí rozhodnout soud, můžeme uvažovat o tom, jaký. Předpokládám, že ve smlouvě je rozhodčí soud. Nechci ale předjímat,“ řekl Právu Nouza.

Arbitráž by podle něho mohla být rychlá a nemusela by ohrozit předpokládaný termín uvedení Blanky do zkušebního provozu, jímž je 30. duben 2014.

Snaha dokončit Blanku co nejdřív

Metrostav s něčím takovým předem nepočítal, ačkoli firmu ve středu primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) vyzval k jednání. „S čím přijdou, nevíme. Myslíme si, že smlouva, kterou od roku 2006 máme, platí,“ uvedl mluvčí Metrostavu František Polák s tím, že termín zastavení prací k 7. prosinci trvá.

Praha a Metrostav ve středu deklarovaly snahu Blanku „dokončit co nejdříve a v souladu s platnými zákony“.

ČTĚTE TAKÉ
Bém se tvrdě pustil do Hudečka: Je ztělesněním hlouposti a neschopnosti
Praha věděla o údajně neplatných smlouvách s Metrostavem už od září
Praha: Tunel Blanka je černá stavba

Radní se podle zdrojů Práva obávají možné kriminalizace, když proplatí všechny faktury za více než dvě miliardy korun bez právní opory. „Hlavní město za provedené práce zaplatí, musíme však najít legální cestu, jak to udělat,“ oznámil Hudeček.

I mluvčí Metrostavu připustil, že vyhovět všem změnám legislativy může být složité. „Podle dnešních zákonů by se takové dílo už nedalo postavit,“ řekl Polák o stavbě za necelých 37 miliard korun.

O úpravě ceny Hudeček nechce spekulovat

Primátor Hudeček nechtěl o možných úpravách ceny při jednáních s Metrostavem spekulovat. „To neumíme teďka říct,“ odpověděl na dotaz Práva.

Otázka by se patrně v jednáních měla objevit, řešit by se měla odborně. „Neumím si představit, že budu vyjednávat o ceně. Myslím, že by měla být stanovena nezávislým znalcem, ale může být i jiná cesta,“ uvedl Nouza, který by s ostatními radními měl v pátek dostat nové posouzení smluv.

Problematický most v Troji

Příští týden má být na stole také posudek na Trojský most, o němž město jednalo v září. Přišlo tehdy na to, že neexistuje právně závazný dokument, kterým by si objednalo most jiný, třikrát dražší, který už stojí. I tehdy hrozilo, že stavbu nepřevezme.

Následovaly kontroly celého smluvního zakotvení a procesu povolování Blanky. Stavba tunelového komplexu např. nemá posouzení EIA, povolena byla dříve, než zákon o EIA začal platit. Znamená to, že město na stavbu této části městského okruhu nemůže využít evropské ani jiné zdroje a vše musí hradit ze svého rozpočtu.

Proti stavbě protestovala občanská sdružení. Například sdružení Za naši budoucnost se nikdy nedopátralo toho, od kdy, z čí vůle a proč je Blanka veřejně prospěšnou stavbou. Tento status značně zjednodušil nejrůznější postupy včetně zisku pozemků třeba na Prašném mostě od české armády.