Co dělá vaše strana pro to, aby se po volbách znovu dostala do Poslanecké sněmovny? 

TOP 09 tu tři roky důsledně plnila svůj program. Slíbila, že udělá vše, aby konsolidovala veřejné rozpočty, zvýšila osobní odpovědnost a spoluúčast v ekonomicko-sociálních systémech, aby kladla důraz na vládu práva.

Přestože to bylo za cenu bolestivých a velmi nepopulárních opatření, můžeme ukázat výsledky: převzali jsme veřejné rozpočty s deficitem téměř šest procent a dokázali jsme je snížit bezpečně pod tři procenta. Dokázali jsme si vydobýt kredit na finančních trzích takovým způsobem, že jsme byli jediná země EU, které byl během jednoho roku zvýšen rating o dva stupně. Na výdajích jsme ušetřili víc než 250 miliard.

Desítky miliard ročně šetří daňový poplatník tím, že nemusí platit vysoké úroky investorům, kteří nakupují české dluhopisy. Což znamená, že finanční trhy věří z evropského regionu nejvíc českým zemím. To jsou prokazatelné výsledky naší práce.

Volič, který je odpovědný a nemyslí jen na dnešní a zítřejší den, uvažuje o budoucnosti a prosperitě své země, ví, že jsme tuto práci udělali. Nemusíme se proto stydět říct si znovu o jeho důvěru.

Ale většině voličů bude stejně podle toho, co jste právě řekl, připadat, že mluvíte čínsky…

Nevím, jak vám, ale zdá se, že drtivé většině našich voličů nikoliv. TOP 09 vykazuje poměrně stabilní voličskou podporu. Žádná politická strana tu nemůže být pro všechny a žádná politická strana tu nemůže být ani pro většinu voličů. My jsme tady pro přemýšlivého voliče, který, opakuji, myslí i na zítřek a prosperitu své země.

Před volbami jsme jasně řekli, že prosperitu nelze kupovat na dluh. Varovali jsme před riziky zemí, které se chovaly jinak. Byli jsme obviňováni z „řecké lži“, přitom to žádná lež nebyla: nejen Řecko, ale i další státy z jihu eurozóny se dostaly do nesmírných potíží, kvůli nimž musely realizovat tvrdší sociální opatření, než jsme museli dělat my.

Navíc přišly o část své suverenity. Říkal jsem, že šetříme desítky miliard ročně, díky nimž mohou být financovány veřejné služby. Kdybychom je museli platit na úrocích finančním investorům, tak by někde chyběly. A díky tomu jsme nepřišli o suverenitu: země, které se chovají jinak než tak, jak je mi někdy vyčítáno, se buď stanou rukojmím finančních trhů, nebo rukojmím mezinárodních institucí. To České republice díky naší politice nehrozí.

Jak si tedy vysvětlujete, že podle průzkumů volby nejspíš drtivě vyhrají levicové ČSSD a KSČM, přičemž navíc sílí protestní strany?

Pokud to tak dopadne, tak převáží ti voliči, kteří přemýšlí úplně stejně jako domácnosti, které si vezmou spotřebitelský úvěr proto, aby se nemusely uskrovnit, a riskují, že přijde exekutor. Ano, takových lidí je hodně. Bude-li jich u volebních uren většina, vyhraje levice.

Jste připraven, že budete po více než deseti letech opozičním poslancem?

Mám tu zkušenost. Byl jsem opozičním poslancem za éry „opoziční smlouvy“, kde byly ODS i ČSSD vládní strany; nemá cenu si hrát na to, že jedna z nich byla v opozici. Opoziční práce je stejně důležitá jako práce ve vládě. Kdo bude v opozici a kdo ve vládě, o tom rozhodnou voliči. Na opoziční roli jsme ale velmi slušně připraveni, a pokud nám ji voliči určí, tak svou práci budeme dělat stejně důsledně a se stejným nasazením jako vládní práci.

TOP 09 vznikla v roce 2009 a jednoznačně jsme prokázali, že nejsme projekt na jedno použití. Zakotvili jsme ve všech regionech a jsme jediná parlamentní nerozhádaná strana. Jsme stabilním prvkem na politické scéně. I přesto opoziční zkušenost zatím nemáme, takže by nám byla jedině ku prospěchu.

Některé strany, například SPOZ, už rozjely kampaň, ve které se jmenovitě proti vám vymezují. Čím to podle vás je?

Každý, koho by si nikdo v politice normálně nevšiml, se vymezuje proti výrazné politické osobnosti. Podívejte se do devadesátých let a vezměte si osobnosti typu Václava Klause, Václava Havla či Miloše Zemana. Vůči nim se také občas vymezoval nějaký nýmand jen proto, aby si ho někdo všiml. Je to celkem logická část marketingu.

Pokládáte SPOZ za stranu nýmandů?

Nedávejte, prosím, moji předcházející odpověď do souvislosti s nikým ze současné politické scény, vzpomínal jsem na devadesátá léta. SPOZ je na současné scéně marginální epizoda. Je to pouze instrument, ve kterém se ke spolupráci setkají KSČM a Milošem Zemanem ovládaná ČSSD. Pomocí tohoto levicového bloku chce pan prezident posunout systém parlamentní demokracie v ČR směrem k autoritářskému režimu. Proti tomuto bloku a těmto snahám jsme připraveni svést zápas nejenom v předvolební kampani, ale i po volbách.

Někteří kritici vám vyčítají, že chcete svou kampaň pojmout jako „třetí kolo prezidentské volby“ a postavit ji na souboji Schwarzenberga se Zemanem. Že už to zavání politickým kýčem.

Pokud zazní, že to pojímáme jako třetí kolo prezidentské volby, tak já na to odpovím, že v určitém smyslu ano, ale prosím, abychom podtrhli to „v určitém smyslu“. A to sice v tom, že už při prezidentské volbě bylo mnohým z nás zřejmé, že nevolíme jen mezi dvěma staršími pány. Že se volí symbol režimu, ve kterém chceme žít: na jedné straně reprezentant západní, svobodné parlamentní demokracie a na druhé straně reprezentant autoritářských trendů, který se zhlédl v putinovském vládnutí a dívá se jinam než na Západ.

Chápu, že mnohým to jasné nebylo. Jestliže tehdejší předseda ODS Petr Nečas říkal, že bude volit Karla Schwarzenberga se skřípěním zubů, tak věřím, že to nedělal proto, že by si přál změnu režimu, ale proto, že si neuvědomoval důsledky. Stejně jako když mnoho poslanců ODS volilo Miloše Zemana, a to volilo. Pevně věřím, že teď si každý volič uvědomí, že nebudeme rozhodovat pouze mezi levicovými a pravicovými prioritami, ale hlavně o tom, zda chceme pokračovat v systému parlamentní demokracie, nebo zda ho chceme změnit. Nepůjde o nic jiného než o svobodu.

Pochopitelně že ve volbách nabídneme i jiná témata, ale toto jsou priority v rámci zachování parlamentní demokracie. Tyto volby budou výjimečné v tom, že se v nich rozhodneme, zda chceme vládu autorit, nebo autoritářskou vládu.

Tady opravdu svede TOP 09 zásadní střet s levicovým blokem a tady je opravdu na místě personifikace Schwarzenberg versus Zeman. Nebude to ale konfrontace osob, ale konfrontace režimů.

Jak vaše strana doposud onu liberální demokracii vůči „putinovskému režimu“, jak někdy říkáte, vlastně hájila? Zatím to vypadá, že si všechny strany pouze nechaly od Zemana zásadně překolíkovat politické hřiště.

Prezident mění pravidla během hry. A to tím, že mění ústavní pořádek. Jsem přesvědčen, že norma, ke které musí mít všichni největší úctu, a ústavní činitelé zejména, je Ústava ČR. A ústava je jednak její text a vedle něj také ústavní principy, tradice, zvyklosti. To všechno dohromady tvoří ústavní pořádek, což je nedělitelný celek.

Jestliže prohlásíte ústavní zvyklosti a tradice za idiotské, jako pan prezident, tak ten ústavní pořádek měníte. TOP 09 byla první, která tuto situaci zcela jednoznačně pojmenovala a postavila se proti tomu. Jsem rád, že nejsme jediní, naše hodnocení sdílejí i další politické a nepolitické subjekty, které také varují před ohrožením demokracie. Udělali jsme poměrně důležitý první krok: dali jsme na stůl novelu ústavy. Jsme sice jako konzervativní strana spíše proti rychlému měnění ústavy, ale jestliže někdo považuje ústavní zvyklosti za idiotské, tak nám nezbývá nic jiného než ty nepsané zvyklosti upřesnit literou.

ČSSD byla v určité fázi této novele velmi nakloněna. Proběhl tam ale zápas, ve kterém jednoznačně zvítězil Miloš Zeman a stal se lídrem ČSSD, a ochota se tou novelou zabývat ještě před volbami se rovná nule. Budeme o to usilovat po volbách. Klíčové však bude, aby v Poslanecké sněmovně byla většina, která nedovolí vyprázdnit pravomoci Sněmovny a fakticky je předat prezidentovi republiky. A o tom nerozhodne nikdo jiný než volič.

Původně jsme byli přesvědčeni, že ten zápas se dá vybojovat ještě v té Sněmovně, která byla rozpuštěna. Kdyby tam byla jasná stojedničková hráz, tak ten zápas bylo možné vybojovat a nedal se prohrát. Bohužel naši koaliční partneři selhali. Ukázalo se, že se takový zápas vyhrát nedá, protože v týmu je několik hráčů kdykoliv ochotných prodat zápas. Proto se nedalo dělat nic jiného než Sněmovnu co nejrychleji rozpustit a požádat voliče o důvěru.

ODS vás za to rychlé rozpuštění Sněmovny později kritizovala: někteří říkali, že stojednička byla jen mýtus.

Měli jsme 101 podpisů, byla pevná koaliční dohoda. Při tom prvním hlasování ODS svými dvěma poslanci selhala. Nemělo v tu chvíli sebemenší cenu čekat na další hlasování, kde by selhali titíž nebo dva jiní. Chápu, že ODS teď nemůže říkat nic jiného, nicméně jejich interpretace mi vhání úsměv na rty, protože když tohle říkají, tak argumentují úplně stejně jako vyloučení poslanci Florián a Úlehla.

Pokud by to mysleli vážně, tak proč ty dva vylučovali, když říkali totéž? Nemám z toho žádnou radost, je mi líto stovek a tisíců poctivých členů ODS, kteří na tom nenesou žádnou vinu, ale ukázalo se, že ODS je stále ovládaná více kmotry než současným vedením. Pevně doufám, že se s tím vyrovná co nejrychleji.

Je podle vás za hranou ústavy i Zemanův výrok, že by po volbách nejmenoval koalici TOP 09 a ČSSD?

Především je to výrok mimo čas a prostor. Kdyby nešlo o prezidenta, tak řeknu, že to byl plk, takhle si to nedovolím. Koalice ČSSD a TOP 09 nepřipadá v úvahu. Vylučuje ji vedení ČSSD, vylučujeme ji my. Z naší strany je to nejen kvůli neslučitelným programovým rozdílům a ideovým východiskům, ale především kvůli tomu, že síly ČSSD chce Miloš Zeman využít k posunu směrem k autoritářskému režimu. Lídrem ČSSD je Miloš Zeman; není to nic, co by nás těšilo, ale musíme to přijmout jako fakt. Koalice je tedy vyloučená, a je-li něco vyloučené, pak vůbec nechápu, proč o tom pan prezident mluví.

Proč se tedy v kuloárech často říkalo, že zákulisní ná-mluvy mezi vámi a soc. dem. i přes odmítavou rétoriku probíhají?

Mohu jednoznačně říci, že žádná taková zákulisní jednání nejsou. Pokud to byla nějaká hra na vnitřní rozeštvání v ČSSD, o tom neumím spekulovat. V kuloárech se říká spousta nesmyslných drbů. Já mohu jen říci, že nikdy žádné jednání o koaliční spolupráci nebylo.

Ony neslučitelné programové rozdíly a ideová východiska neplatí pro pražský magistrát, kde je TOP 09 s ČSSD v koalici?

Mluvíme o ideových východiscích při tvorbě zákonů. Na pražském magistrátu se řeší problémy komunální politiky, neřeší se problém pravidel, podle kterých se řídí společnost. Zejména v oblasti přerozdělování prostředků.