Muzeum městské hromadné dopravy ve Střešovicích může nabídnout kromě jiných expozic i ukázku vývoje autobusů. A jedná se o skutečnou raritu, většina původních vozů se totiž nezachovala.

„Hlavním problémem uchování historie autobusů byla jejich okamžitá likvidace po vyřazení. Když přišly vozy nové, ty vyřazené se zlikvidovaly jako odvod ocelového odpadu národnímu hospodářství,“ vysvětluje vedoucí jednotky Historická vozidla Milan Pokorný.

Muzeum má na starost údržbu a opravy všech těchto legendárních vozidel. Výstava mapuje začátky historie jednotlivých typů autobusů. Ať už je to renovovaná Škoda 506N z roku 1929, nebo první poválečné autobusy - Škoda 706 RO z roku 1948, Škoda RTO z roku 1973, modernější typ Karosa ŠM 11 nebo stále jezdící Karosa B731.

První poválečný autobus Škoda 706 RO vyjel v roce 1948. Tento typ byl velmi úspěšný, jezdilo jich pár stovek, vůz často využívali i odboráři na výjezdy. Kolikrát vyjel autobus ráno na akci a v odpoledních hodinách se vrátil zpět do městského provozu. Jednoduchého krasavce s kulatými světly si můžeme pamatovat i z filmu Dovolená s Andělem.

„Svoji práci do pozdějších typů, jako byla Škoda 706 RTO, tyto vozy určitě vykonaly. Autobus se dá popularizovat i tím, že si zahrál například ve filmu Dovolená s Andělem. Ve filmu jezdil přímo vůz, který máme v muzeu vystavený. V ČR se zachovaly pouze tři tyto autobusy,“ řekl Pokorný.

Na svou dobu se jednalo o moderní velkokapacitní autobus trambusové koncepce. 706 RO byl odvozený od nákladního vozu Škoda 706 R. Karoserie byla vyráběna ve dvou provedeních. ČSAD měla na rozdíl od městských modelů na linkových autobusech střešní zahrádku pro zavazadla. Obsaditelnost byla totožná s dnešními modernějšími vozy. Městské provedení mělo podélná a příčná sedadla. Linkové autobusy měly příčné sedačky, ovšem v různém počtu.

Nástupcem 706 RO byl model Škoda 706 RTO, který byl vyráběný národním podnikem Karosa mezi lety 1958 a 1972. Nesl ještě značku Škoda, protože až do začátku výroby řady Š v Karose (polovina 60. let), byly autobusy vyrobené v Československu značeny podle výrobce motoru. Těchto vozů v městském provedení jezdilo v pražském dopravním podniku zhruba 900, skončily na počátku 80. let.

Škoda 706 RTO

Škoda 706 RTO

FOTO: Novinky

Další typ, vůz Karosa ŠM 11, konkrétně prezentuje 80. léta, která charakterizuje úplně nová konstrukce. Karoserie byla samonosná a motor byl položený, tedy ležatý šestiválec, umístěný před zadní nápravou. To dávalo vozu jistou stabilitu, protože bylo příznivé těžiště. Pro obsluhu byl přínosem další vývoj servořízení, pro cestující pohodlí, které bylo umocněno vzduchovým pérováním, oproti těm původním nebo starším typům, které měly pouze listové pružiny.

V muzeu se nachází i Karosa B731, na první pohled k nerozeznání od vyřazené B732. B731 však měla převodovku automatickou a u B732 bylo řazení manuální.

„Ve vozové skladbě dopravního podniku B731 je a bude ještě pár let jezdit. Ta změna oproti předcházejícímu typu ŠM 11 byla v uložení motoru, který byl za zadní nápravou. To byla taková konstrukční novinka umožňující zvýšit nízkopodlažnost. Brány Karosy opustilo celkem 4 909 vozů B731, poslední vozy byly vyrobeny v roce 1996," přiblížil Pokorný.

Když B 732 nikdo nekoupí, půjdou do šrotu

Autobusy Karosa B732 budou likvidovány standardním způsobem, nabídnou se obálkovou metodou k odprodeji, případně se ekologicky zlikvidují.

„Věřím, že vozy B732, které v pátek skončily, budou v řadě případů rozprodány, že mnoho z nich ještě skončí buď u soukromníků, nebo nějakých menších dopravců. Autobusy jsou jako většina těchto starších vozů v naprostém pořádku a provozuschopné,“ doplňuje Milan Pokorný.

Video

Dopravní podnik se rozloučil s legendární Karosou B732

Pražský dopravní podnik se v pátek s autobusy Karosa B732 rozloučil symbolicky. Poslední vůz vyjel na linku 122, spojující Depo Hostivař a Opatov. I přes řadu nostalgických vzpomínek se dopravní podnik musel vozů zbavit.

„S posledními autobusy Karosa B732 se dopravní podnik rozloučil proto, aby nepřekročil průměrné stáří autobusů (9 let) a jednotlivé stáří autobusů (20 let),“ vysvětlil podmínky pro obnovu vozového parku Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa Vozidel a Autobusů.

Vyřazením těchto vozů po více než čtvrtstoletí aktivní služby současně končí provoz městských autobusů s mechanickou převodovkou.