Hlavní obsah

Nad Vltavou se zvedá unikátní oblouk Trojského mostu

Novinky, Tereza Seidlová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

praha

Nový most přes Vltavu budovaný v Praze mezi Holešovicemi a Trojou zažívá jednu z nejzásadnějších etap své výstavby. V těchto dnech se nad hladinu řeky začíná zvedat první ze tří částí jeho obřího ocelového mostního oblouku. Další díly pak v následujících měsících. Oblouk by měl být kompletní začátkem listopadu.

Na Trojském mostě začíná výstavba obřího ocelového obloukuVideo: Novinky

 
Článek

"Montáž ocelové konstrukce oblouku dospěla do rozhodující fáze, kdy zvedáme krajní díly o hmotnosti 720 tun do výšky asi 20 metrů. Díly jsou zavěšeny na provizorních konstrukcích a zvedáme je pomocí hydraulických lisů," řekl Novinkám specialista pro mosty a železniční stavby z Metrostavu Tomáš Wangler.

Zvedání trojské třetiny ocelového oblouku začalo ve čtvrtek odpoledne. Dělníci mají za úkol vyzvednout konstrukci do výšky přibližně dvaceti metrů během tří dnů.

"Zhotovitelé vyráběli dílce ve svých mostárnách a dováželi je na staveniště v dílcích o hmotnosti asi 70 tun a o délce přibližně 25 až 30 metrů. Za oběma opěrami mostu probíhala předmontáž. Tam byly dílce svařeny do kusů o hmotnosti 360 tun, ty jsme po kolejové dráze navezli na mostovku mostu, svařili opět po dvojicích do větších částí, které nyní zdviháme na ty věže," uvedl Wangler.

Po vyzdvihnutí první třetiny oblouku bude následovat přivařování paty oblouku ke konstrukci mostu a zároveň příprava na tentýž úkon na druhé, tedy holešovické straně. "Až budou vyzvednuty obě krajní strany oblouku, sestavíme ze dvou dílů vrchlík (střední část – pozn.red.) oblouku, který zdvihneme do jeho středu," vysvětluje Wangler.

Oblouk se bude tyčit 25 metrů nad hladinou

Vrchol ocelové konstrukce má přitom sahat až do výšky 25 metrů nad hladinou Vltavy. Následně pak dělníci všechny tři části svaří. Vzhledem k tomu, že části oblouku se zvedají maximálně o metr za hodinu a každé svařování trvá přibližně 15 až 20 dnů, jde o dlouhodobý proces, který by měl vyvrcholit až začátkem listopadu.

K mostnímu oblouku pak budou ještě připevněny takzvané mostní závěsy, tedy hustá síť křížem propletených ocelových tyčí, které mají spojovat oblouk s mostem. Na každou stranu mostu se jich vejde 100, dohromady tedy 200 kusů.

"V tomto případě jak rozpětí mostu, které činí 204 metrů, tak to, jak je oblouk plochý, jsou do jisté míry celoevropské, možná až celosvětové unikáty," tvrdí Wangler.

Trojský most má být zprovozněn v polovině roku 2013, ovšem pouze pro tramvajovou dopravu. Pro automobily, cyklisty a chodce má být zpřístupněn až s otevřením tunelu Blanka, k čemuž dojde pravděpodobně v dubnu 2014. Výstavba mostu vyjde na 1,2 miliardy korun.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám