Článek
Letošních testů se podle šéfa Cermatu Pavla Zeleného zúčastnilo 103 tisíc maturantů. Je to zhruba o pět tisíc víc než loni. „Může za to především zhruba sedmitisícová skupina repetentů z roku 2011,“ zdůvodnil Zelený vyšší účast. Doplnil, že se zkouška konala celkem asi na 1340 zkušebních místech.
Největší problémy měli žáci podle výsledků při testech z matematiky. Té se zúčastnilo oproti loňsku o 15 procent více studentů. Neúspěšnost při základní verzi matematického testu stoupla z 15,4 procenta na 19,6 procenta. Počet neúspěšných při obtížnější verzi byl harmonizován na 2,8 procenta. „Na mírně vyšší neúspěšnosti se podepisuje i to, že s vyšší obtížností konalo o 35 procent žáků více než loni,“ uvedl Zelený.
K harmonizaci došlo poté, co se na úroveň těžší maturity z matematiky snesla vlna kritiky. Podle studentů i některých pedagogů byla příliš obtížná. Také Cermat později uznal, že na řešení úloh by byl zapotřebí větší časový limit. „Harmonizace testu je naprosto standardní proces, a pokud vás někdo přesvědčuje o tom, že není, tak nehovoří pravdu,“ vrátil se k tomu šéf Cermatu. „K harmonizaci bychom přistoupili i bez vašeho přičinění,“ dodal na adresu novinářů.
Z češtiny neprošlo jen procento
Na rozdíl od matematiky se studentům dařilo v testech z českého jazyka. Pouhé 1,1 procenta z 93 tisíc maturantů vypadlo letos na písemné zkoušce z českého jazyka a literatury, která je povinná pro všechny.
V porovnání s loňskem se podíl neúspěšných žáků při testu základní úrovně z češtiny snížil o 1,6 procentního bodu. U těžší verze maturity z češtiny činí podíl neúspěšných 0,1 procenta. „Je zřejmé, že školy, a to zejména školy rizikovějšího charakteru, se zaměřily na přípravu na testy a zjevně v tomto byly úspěšné,“ vysvětlil Zelený.
Nicméně o jednodušší verzi češtiny se proslýchalo, že byla snazší než ta loňská. Proti tomu ale nikdo neprotestoval, jako tomu bylo v případě těžší matematiky, kterou Cermat musel zpětně přehodnotit.
V úlohách byly chyby
Zelený přiznal, že Cermat po kontrole zadání zjistil 11 chybných úloh z celkového počtu 1 500. Dvě měly být zásadního charakteru a devět jen mírně matoucích. Významné chyby se vyskytly v testech testu z fyziky a v testu z dějin umění.
Za matoucí uznal Cermat úlohy v testech obou obtížností češtiny i angličtiny, v testu z ruštiny, francouzštiny, angličtiny pro neslyšící a ze zeměpisu.