„Žáci samozřejmě mají právo protestovat, mít výhrady a říci je nahlas. Všem těmto hlasům pozorně naslouchám, neustoupím ale ani o píď,“ řekl Dobeš.

Nespokojení studenti si kromě testových otázek stěžují i na utajování zadání. Na webu se objevily stovky reakcí nejen maturantů, ale třeba i studentů pedagogických fakult, kteří jsou nespokojeni s kvalitou testů.

„Je mi líto, že jsem nemohl uplatnit vědomosti z českého jazyka a literatury, které jsem se naučil v průběhu čtyř let na střední škole. Didaktický test vypadal jako testy studijních předpokladů,“ vzkázal ministrovi například Ladislav Petr z Hrádku.

Rozčiluje se i Ondřej Tioka z Křtin: „U slohové práce z českého jazyka zhruba v půli časového limitu přišel do třídy náš zástupce a prohlásil: ,Kdo bude mít více než 250 slov, automaticky škrtáme a neopravujeme´. Takže asi tušíte reakci všech našich studentů, kteří byli tak v polovině své slohové práce a měli něco okolo 300 slov.“

Bouří se i nespočet rodičů. Jaroslav Zoubek z Třebíče Dobešovi vzkazuje: „Dcera letos maturovala na místním gymnáziu. Domnívám se, že není možné, aby po tom, jak Cermat letos státní maturitu nastavil, tato pokračovala i v dalších letech.“

Video

Anketa se studenty obchodní akademie po testovací maturitě. Zdroj: Novinky.cz

„Potíže nejsou“

Dobeš reagoval slovy: „Jen málokdo po zkušenosti s loňskou podzimní generálkou čekal, že státní maturity proběhnou hladce. O to víc jsem rád, že zatím nepřinesly žádné komplikace.“

Dopis prý zatím oficiálně neobdržel a přečetl si jej jen na internetu. Podle Dobeše testové otázky prý vypracoval tým odborníků a pedagogů. Odmítl i to, že otázky byly nejednoznačné.

Rovněž kritizuje Danu Večerkovou, autorku dopisu a studentku brněnského Gymnázia Matyáše Lercha. Měla si prý zvolit těžší verzi, pokud chtěla skutečně změřit kvalitu svého vzdělání. „To však neudělala,“ vyčetl jí Dobeš.

Celkové výsledky maturit budou příští týden, očekává se ale, že propadne pětina studentů. Naprostá většina z nich si přitom zvolila lehčí verzi testu.

Kritik maturit a stínový ministr školství soc. dem. Marcel Chládek uvedl: „Současná podoba státní maturity je pouhou parodií na maturitu a není možné, aby se v příštím roce v této podobě opakovala, aniž by prošla kritickou oponenturou a zásadním přepracováním.“ V Senátu chce připravit veřejné slyšení k obsahové stránce nových zkoušek.