Jednoduchá konstrukce s dřevěnou kabinkou o nosnosti jedné tuny může z jednoho břehu Lužické Nisy na druhý přepravit najednou až šest osob. Třiadvacetimetrovou vzdálenost překonávají lidé ve vozíku vlastními silami, posouvání lana díky systému kladek zvládnou i malé děti.

„Všechny pevné části konstrukce jsou vysoko nad vodou, zařízení by mělo odolat i dalším povodím,“ prohlásil při slavnostním zahájení autor projektu architekt Martin Rajniš. Podle jeho slov se nechal inspirovat prací svého kolegy Mirko Bauma, který podobný transbordér s kovovou konstrukcí před lety vybudoval v Porúří na říčce Niers.

Transbordér vyšel na 650 tisíc korun

Rajnišova stavba je zhotovena ze dřeva z lesů okolo Chrastavy, samotná realizace trvala pouhých osm dní. Chrastavský transbordér vyšel zhruba na 650 tisíc korun, finance poskytli občané a firmy z Prahy.

V Chrastavě je transbordér přínosem, voda tu v srpnu vzala čtyři mosty a sedm lávek, zničila další obecní majetek za více než 180 miliónů korun. Nové pojízdné přemostění ocenili především obyvatelé odlehlé části Andělské hory nazvané Kolonka, kteří museli kvůli spadlému mostku volit o půl hodiny delší cestu k železniční zastávce.

Transbordér nad Lužickou Nisou.

Transbordér nad Lužickou Nisou.

FOTO: Jaroslav Švehla, Právo

Transbordér využijí i turisté, stavba totiž stojí na stezce pro cyklisty, a proto ho konstruktéři uzpůsobili na přepravu kol. Při kvalitní údržbě může lávka sloužit až 40 let.