Obchod bez výběrového řízení byl podle týdeníku neoficiálně domluven už dva roky před jeho uzavřením, tedy v roce 2007 na schůzkách, k jejichž účastníkům prý patřili kromě zástupců Omnipolu také lobbista Marek Dalík a tehdejší náměstek ministryně obrany Martin Barták. Ten byl motorem celého obchodu, uvádí Respekt s tím, že uzavření obchodu podporoval také současný náměstek ministra obrany Jan Fulík.

Španělská společnost EADS, která letouny vyrábí, podle týdeníku v roce 2005 nabízela čtyři stroje i s požadovaným vybavením za zhruba 2,7 miliardy korun, cenu prý držela i v době podpisu smlouvy v květnu 2009. Podle podepsaného kontraktu byla ale cena stanovena na 3,5 miliardy korun, přičemž jeho součástí je výměna jednoho z letounů za pět podzvukových bitevníků L-159, jejichž zbytková cena je podle Respektu 1,25 miliardy korun. I s jejich úpravami by se konečná cena za pořízení letounů CASA vyšplhala na více než pět miliard korun.

Týdeník uvádí, že podle Fulíka se do ceny promítly dodávky pozemního vybavení, náhradní díly nebo trenažér. Podle expertů ale nemohly zvýšit cenou jednoho letounu CASA o půl miliardy korun, uvádí Respekt.

Výše marže je tajná

Výše provize Omnipolu je podle týdeníkem dotázaných politiků předmětem obchodního tajemství s EADS. Jaroslav Štefec z Úřadu pro dohled nad akvizicemi, který se podílí na kontrole armádních zakázek, o její sdělení hodlá požádat soudní cestou. Respektu řekl, že "marže pro zprostředkovatele obchodu bude pravděpodobně vysoká".

"Výše naší marže je pouhá čtyři procenta, vámi uvedená částka je zcela nesmyslná," řekl týdeníku šéf obchodní sekce Omnipolu Petr Křižanovský, konkrétní sumu ale neuvedl. Tato marže by činila 140 miliónů korun v případě, že by cena za kontrakt byla 3,5 miliardy korun. Respekt své tvrzení o 890 miliónech uvádí jako "informaci od důvěryhodného zdroje z prostředí Omnipolu, který smlouvu zná".

Společnost podle týdeníku navíc získala také bez výběrového řízení zakázku na tříletou servisní službu pro letouny CASA, za kterou prý ministerstvo obrany zaplatí Omnipolu skoro miliardu korun. Respekt zároveň uvádí, že letouny jsou ve dvouleté záruční lhůtě a výrobce má povinnost je opravovat zdarma.