„Jedna z nádrží dopadla do neobydleného prostoru (pole), druhá do nevyužívané okrajové části zahrady areálu továrny na strojní výrobu paličkovaných krajek TOPAK. Nedošlo k žádnému zranění osob ani vzniku vážnějších materiálních škod,“ sdělila Právu mluvčí letecké základny v Náměšti nad Oslavou Štěpánka Skřipská.

Obyvatelé Drnovic byli událostí zděšeni. „Sice to nenapáchalo žádné škody, ale stačilo, aby to spadlo o vteřinu dřív a nádrže dopadly na domy. Stíhačka letěla nad vsí, když to spadlo. Viděly to i děti ve škole. Děti v družině se bály, že začala válka, že Drnovice bombardují,“ kroutil hlavou nad nepochopitelnou událostí místní starosta Bohumil Tenora.

Nádrž spadla jen několik desítek metrů od prvních domů ve vesnici.

Nádrž spadla jen několik desítek metrů od prvních domů ve vesnici.

FOTO: Petr Kozelka, Právo

Na místo okamžitě dorazilo několik vojáků, kteří pohozené nádrže střežili. Na několik metrů od pokroucených plechů zásobníku na palivo se šířil zápach leteckého benzínu. „Nebudeme k tomu nic říkat, nesmíme poskytovat žádná vyjádření,“ stroze odmítali jakékoli vyjádření jak vojáci dokumentující místo dopadu, tak i příslušníci vojenské policie, kteří by měli mít vyšetřování na starost.

Spadlé nádrže a vojáci se staly ihned atrakcí pro místní děti, dospělí z rozruchu v obci už tak nadšení nebyli. „Když si pomyslím, co by se mohlo stát, kdyby to spadlo jen o pár metrů dál… Mám tady kousek chalupu, měli bychom při velkém štěstí jen rozmlácenou střechu,“ řekl Právu jeden z přihlížejících. Vojáci po zadokumentování místa naložili nádrže na náklaďák a odvezli k dalšímu zkoumání.

Vojáci nakládají nádrž na nákladní auto.

Vojáci nakládají nádrž na nákladní auto.

FOTO: Petr Kozelka, Právo


Pioloti nádrže shodili, tvrdí základna

Letoun byl na cvičném letu. Podle zprávy základny piloti nádrže shodili. Na dotaz, zda šlo o cílený shod nebo nádrže spadly samovolně, mluvčí Skřipská odvětila, že vše je zatím v šetření vojenské policie.

Podle bývalého pilota L-159 jde o první případ shozu přídavných nádrží v historii tohoto typu letadla. „Stávalo se to u jiných typů, kvůli zkratu na elektroinstalaci nebo chybou pilota,“ řekl Právu.

Sám se přiklání k technické závadě, protože tlačítko na shoz nádrží je několikrát chráněno. „Je zajištěno krytkou a drátkem, označeno výstražnou červenou barvou.“

Pokud šlo o selhání pilota, komise, která incident vyšetřuje, nebude mít moc práce, protože počítač v letounu přesně zaznamenává každý úkon, který pilot udělá.

Letoun L-159 Alca českého letectva

Letoun L-159 Alca českého letectva

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Letouny L-159 normálně operují na základně v Čáslavi, ale kvůli výluce se přestěhovaly do Náměště.