Hlavní obsah

Příští rok se má otevřít 72 km nových dálnic, více než letos

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se chystá během příštího roku otevřít 72 kilometrů nových dálničních komunikací. Pokud vše půjde podle plánů, bude to druhý největší roční přírůstek české dálniční sítě. Více kilometrů se otevíralo jen v roce 2006.

Článek

Termíny však mohou ohrozit spory mezi ŘSD a ekology. Sdělil to vedoucí komunikace ŘSD Jan Hoření.

"V letních měsících zprovozníme jednu z nejvýznamnějších staveb uplynulých let - řidičům se otevře jižní část pražského okruhu, tedy 24 nových kilometrů, které propojí plzeňskou a brněnskou dálnici, a ulehčí tak dopravě v Praze," uvedl Hoření.

Za výrazný posun ve výstavbě dálniční sítě označil také dokončení dálnice D1 na střední Moravě včetně křižovatky u Hulína, odkud bude pokračovat rychlostní silnice R55 do Otrokovic. Nové úseky přibudou také rychlostním silnicím R4 u Písku a R6 u Karlových Varů.

D8 stále nejistá

Otazník visí nad dálnicí D8, která má propojit Prahu a Ústí nad Labem. Otevření posledního šestnáctikilometrového úseku přes České středohoří je plánováno na listopad příštího roku. Podle Hořeního však termín ohrožují spory s ekologickými organizacemi, neboť stavba prochází chráněným územím. "Ekologové soudně napadají každý vydaný dokument, který stavba potřebuje," řekl Hoření.

V plánu na stříhání pásek pro příští rok nejsou pouze dálnice, ale také silnice první třídy. Na nové silniční obchvaty se mohou těšit například města Kolín a Nymburk a obce Česká Bělá a Líbeznice.

Podle Hořeního je velký dálniční přírůstek posledním dozvukem stavebního boomu z minulých let, kdy se do dopravních staveb investovaly desítky miliard korun. Ve výstavbě je 168 kilometrů dálnic, k dokončení základní dálniční sítě je třeba dostavět přes 800 kilometrů.

ŘSD dostane příští rok od fondu dopravy zhruba 62 miliard korun, téměř všechny peníze jsou však určeny na rozestavěné stavby, údržbu a povinné platby dodavatelům. Velká část peněz pochází z unijních fondů a putuje na konkrétní projekty, podíl státního rozpočtu naopak klesá a nové stavby se proto příští rok zahajovat nebudou.

"Nevím, co budeme otevírat v dalších letech," řekl Hoření. Po dálničním spojení dosud marně volají například Jihočeši. Ministr dopravy Gustav Slamečka proto nyní hledá nové zdroje peněz, v úvahu připadá například vydání dluhopisů fondem dopravy a projekty PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru.

Úseky dálničních komunikací, jejichž otevření se plánuje na rok 2010
Dálnice a rychlostní silnice v kmÚsekDélkaPlánované otevření
R1 (pražský okruh)Lahovice - Slivenec6srpen
R1 (pražský okruh)Lahovice - Vestec8,3srpen
R1 (pražský okruh)Vestec - D18,8srpen
R4Mirotice - Třebkov6září
R6Nové Sedlo - Jenišov4,4červen
D1Kroměříž východ - Říkovice11,3listopad
R55Hulín - Skalka10,8listopad
D8Lovosice - Řehlovice16,4listopad
CELKEM                                                                                    72
Zdroj: ŘSD

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám