„Nařízení nemá ovšem zpětnou platnost. Pro lidi, kteří si terénní auto pořídili před 24. listopadem, se tedy nic nemění a mohou s rámem jezdit dál. Naopak výrobci už musejí nové nařízení plně respektovat,“ řekl v úterý Právu ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy Josef Pokorný.

Důvodem, proč se legislativa zpřísnila, je snaha EU lépe chránit chodce před důsledky srážky s terénním autem. Nové nařízení navazuje na to předchozí č. 102 z roku 2003, jež se týkalo jen vozidel o hmotnosti do 2,5 tuny. Nyní se to rozšířilo na všechny terénní automobily bez ohledu na jejich hmotnost.

Nové nařízení ukládá, aby všechny součásti vozidla, na něž může chodec při srážce narazit, byly pokud možno měkké. Z trhu tedy teď zmizí všechny ochranné rámy, nebo budou podstatně dražší než dosud, protože prudce stoupnou výrobní náklady na jejich zhotovení.

Na dotaz Práva, kdo bude v ČR posuzovat, jestli ochranný rám i další vybavení terénního auta odpovídá legislativě EU, Pokorný odpověděl: „Schvaluje to naše ministerstvo, které má na to zkušebny.“