Čeští astronomové spustili portál o životě ve vesmíru

Astronomové spustili unikátní český portál o planetách obíhajících kolem jiných hvězd než Slunce a o životě ve vesmíru - www.exoplanety.cz. Přátelé vesmíru na něm naleznou také elektronický časopis Gliese, který už vychází od loňska, nebo stránky o družici Kepler.

Otevření portálu je součástí Mezinárodního roku astronomie (IYA), kterým vyhlásila OSN a UNESCO rok 2009, uvedla Česká astronomická společnost.

Družice Kepler, určená k hledání exoplanet, má odstartovat v březnu 2009. Výzkum exoplanet, tedy planet které obíhají kolem jiné hvězdy než Slunce, je v současné době zřejmě nejdynamičtěji se rozvíjejícím oborem astronomie. Tento trend astronomové rozhodně nepovažují za krátkodobý.

Očekává se objevení planety podobné Zemi

Objevů exoplanet totiž přibývá a astronomové očekávají v blízké budoucnosti objevy exoplanet zemského typu, na kterých se mohl vyvinout život. Portál proto bude zahrnovat i příspěvky z astrobiologie, což je nový moderní obor, jehož popularizaci se v Česku podle odborníků dosud nikdo příliš nevěnoval.

Exoplanety.cz chtějí vnést do této problematiky pořádek a přinášet pravidelně vědecky přesné, ale rozhodně ne nudné informace a poznatky. Evropské slavnostní zahájení IYA se konalo 7. ledna na Staroměstském náměstí v Praze. Zahajovací projev měl evropský komisař pro vědu Janez Potočnik.