Článek
"Nástup pana Žaludy na funkci je velmi aktuální, koneckonců se ví, že je to člověk pana ministra," uvedl Kocourek. "Předpokladem je, že ty personální změny by mohly proběhnout k 1. únoru. příštího roku," uvedl Kocourek.
Změna pravděpodobně souvisí s vydělením nákladní dopravy z Českých drah do dceřiné společnosti ČD Cargo. Mluvčí drah Ondřej Kubala už dříve nevyloučil, že Bazala by se stal ředitelem ČD Cargo.
Bazala už je předsedou představenstva ČD Cargo, v pětičlenném orgánu působí také Žaluda, Bazalův náměstek pro nákladní dopravu Rodan Šenekl, severomoravský podnikatel Bogdan Heczko a ředitel odboru strategie ČD Jaroslav Richter, který přípravu k založení dceřiné firmy vedl.
ČD Cargo vzniklo 1. prosince. Základní kapitál nové společnosti je 8,8 miliardy korun. Od mateřské firmy ČD Cargo dostane třetinu všech lokomotiv Českých drah a všech 32.000 nákladních vagonů. Z mateřské firmy do dceřiné přejde 13 000 z nynějších asi 55 000 zaměstnanců ČD.
Od osamostatnění nákladní dopravy si ministerstvo dopravy slibuje zprůhlednění finančních toků v ČD, především konec křížového financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy, které ročně činí přes 600 miliónů korun.
Vláda navíc uvažuje, že bude jednat o propojení ČD Cargo se slovenskou železniční společností Cargo Slovakia, která vznikla v lednu 2005.