Auta od BMW byla za posledních padesát let z celkem stoleté historie mnichovské automobilky, kterou si připomínáme právě v těchto dnech, brána za sportovní. Ať už šlo o řadu 3, 5 nebo 7. Jenže s příchodem nové „sedmičky” se zdá, že sport jde ruku v ruce s komfortem. Jednoduše řečeno: tohle auto umí být převelice komfortní a zároveň dovede pobavit řidiče na technické či ještě lépe uzavřené trati.

Design řady G11 a G12 (prodloužená verze) je evolucí toho minulého. Tvary se zaoblily, zjemnily, a ač to z fotografií nemusí být patrné, tohle auto je hezké. Nevtíravě hezké. Hodně dělá i konfrontace s jeho majestátnými rozměry. Ty jsou mimochodem o 19 mm delší a o sedm mm vyšší než u předchozí, tedy páté evoluce. Rozvor náprav přesahující tři metry zůstal zachován.

BMW řady 7 (G11)

BMW řady 7 (G11)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Ocel, hliník, uhlíkové kompozity, karbon

Co je velice důležité: nové BMW řady 7 ve srovnání s předchůdcem shodilo až 130 kilogramů. Hlavní podíl na tom má použití uhlíkových kompozitů (plastů zesílených uhlíkovými vlákny – CFRP) a jejich kombinace s tradičními materiály, tedy s hliníkem a ocelí. Však se karbonovým jádrem BMW chlubí plaketkou, kterou uvidíte po otevření dveří. Testovaný automobil má mimochodem paket Pure Excellence s chromovanými doplňky.

Interiér je bez větších výhrad. Pokud znáte současné BMW, v ničem vás nepřekvapí. Ovládání gesty či klíček s displejem jsou spíše marketingově cenné „vychytávky”, pro řidiče mnoho praktického nepřináší. Kromě atrapy dřeva na středovém panelu není moc věcí ke kritizování. Ovládání je velice intuitivní (už tak vynikající multimediální systém iDrive byl dále vylepšen), pozice za volantem je fantastická, sedadla jsou pohodlná a všude je spousta volného prostoru.

Video

BMW řady 7 (G11) - multimediální systém

Zdroj: Novinky.cz

Díky třímetrovému rozvoru se vzadu pohodlně usadí dvojice ragbistů. Místa zde budou mít dostatek, ať už v příčném, nebo v podélném směru. Hovoříme o standardním rozvoru (3070 mm), verze L jej má o 140 mm delší. Drobnou příjemností jsou lépe přístupné, navíc elegantně skryté kotvící body pro dětské sedačky Isofix. Zadní sedadla mohou mít masážní funkci (8 různých typů), spolujezdcovo sedadlo pak lze sklopit, takže cestující na zadních sedadlech pojede v „byznys třídě” a může si pohodlně natáhnout nohy.

Jízdní vlastnosti jsou vynikající

Největší skok ovšem nové BMW řady 7 udělalo v jízdních vlastnostech. Jednak v komfortu odpružení, který je pro luxusní sedan alfou a omegou. A tady došlo k doslova hmatatelnému pokroku: BMW se přiblížilo na dostřel současné špičce, tedy Mercedesu třídy S. A sportovními vlastnostmi jej, jako tradičně, sok z Mnichova překonává, viz dále.

BMW řady 7 (G11)

BMW řady 7 (G11)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Hliníkový podvozek je neuvěřitelně poddajný, tlumení nerovností je jemné, cítíte tuhost a pevnost karoserie a pečlivé naladění aktivně řízených tlumičů a vzduchového odpružení (na přední i zadní nápravě). A to námi testované provedení „stálo” na dvacetipalcových kolech V-spoke 628 za bezmála 70 tisíc korun (nejmenší kola v nabídce mají pouhých 17 palců). I na takto obřích discích byl komfort jízdy velice, velice povedený. Přikoupit si lze dále aktivní řízení a natáčení zadních kol (i pro vozy xDrive).

Rychlost na jednotlivé rychlostní stupně (RS) při 2000 otáčkách
1. RS
21 km/h
2. RS
33 km/h
3. RS
50 km/h
4. RS
61 km/h
5. RS
80 km/h
6. RS107 km/h
7. RS
129 km/h
8. RS
164 km/h
Zdroj: Novinky.cz

Jenže nepotěšil nás jenom nabízený komfort, ale i jízdní vlastnosti a ovladatelnost. Tohle auto je totiž vynikající nejenom z pravé zadní sedačky, ale také z levé přední. Řízení je citlivější než dříve, a to i kolem problematické středové polohy.

První klíč do auta na světě s displejem a dotykovým ovládáním. Mám jej nová řada 7 od BMW.

První klíč od auta na světě s displejem a dotykovým ovládáním. Má jej nová řada 7 od BMW. Vcelku zbytečně.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Na uzavřené trati, pokryté sněhem, jsme se „sedmičkou” jezdili, jako kdyby to byla řada 5. Auto je lehkonohé, výborně ovladatelné a na zasněžených místech neskutečně zábavné. Elektronická stabilizace jde zcela vypnout a pak - když se to povede - není problém letět třicetimetrovým powerslidem. Úplná řidičská nirvána, a to se bavíme o pětimetrovém luxusním autě.

V našem případě mělo testované auto poháněna všechna čtyři kola, při klouzání v zatáčkách ale bylo znát, že preferovaná je zadní náprava. Pohon všech kol u většiny BMW, pokud to nejsou SUV, nedoporučujeme. V případě řady 7 je to ale výborná volba. Přeci jen jde primárně o luxusní automobil a dívat se, jak nešťastně prokluzuje na parkovišti před lyžařským střediskem, není úplně důstojné.

V případě menší řady 5 bychom xDrive velmi zvažovali, u „trojky”, pokud nebydlíte na horách, nám přijde zbytečný. Tady v zimě pomohou sněhové řetězy, které by na nejluxusnějším BMW v nabídce působily přece jenom dost divně.

BMW řady 7 (G11)

BMW řady 7 (G11): i s takto velkým sedanem je hodně velká zábava.

FOTO: pro Novinky.cz Jan Percl

A když už hovoříme o horském prostředí, tam se 730d xDrive ukázalo během letošní největší sněhové nadílky v tom nejlepším světle a v prudkém uklouzaném kopci dovedlo zastavit a znovu se rozjet a vyjet až k horské boudě daleko od civilizace. Pravda, musel jsem o pár metrů couvnout a až pak šlápnout na plyn.

Mezi námi: po té samé cestě jel o pár desítek minut později i slovutný LR Defender, který zde měl trakčně větší problémy než „sedmička”. Sluší se ale podotknout, že netušíme, jaké měl tento off-road pneumatiky – patrně celoroční, terénní.

Základní dieselový šestiválec stačí, bohatě

Osmistupňová převodovka od ZF je tradičně vynikající, řadí rychle, inteligentně a na poslední stupně umí podržet otáčky motoru v rozumných mezích. Vždyť při dvou tisících otáčkách máte na rychloměru číslice 164 km/h. Není divu, že 78litrovou nádrž jsme vyjeli s průměrnou spotřebou pouhých osm litrů. Na takhle velké auto výborná hodnota.

BMW řady 7 (G11)

BMW řady 7 (G11)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Stačí základní třílitrový šestiválec? Celý týden jsme nedostatkem výkonu netrpěli, ono 620 Nm prakticky od volnoběhu dovede s autem hodně zacvičit. Jistě, benzínové motorizace budou sametovější a s lepším zvukem (tento diesel žhaví okamžitě, zvukově jej ale přece jenom poznáte, byť je v tomto ohledu velmi kultivovaný). Na delší cesty jednoznačně nejlepší volba, případně je možné připlatit 179 tisíc korun za silnější provedení 740d (320 k a 680 Nm). Ale základní 730d stačí opravdu bohatě.

Pokud vám přijde, že následující řádky na novou řadu 7 pěly samou ódu, máte pravdu. Kromě opravdu divného umělého dřeva jsme nenašli nic, co by nám vadilo. Ano, vzhled je pro někoho málo expresivní a s cenovkou se dostanete velice snadno přes tři milióny korun (přesně tolik stojí testované provedení včetně příplatků), do příchodu nové Audi A8 je ale mezi luxusními sedany králem BMW, které poráží i jinak špičkový Mercedes třídy S.

BMW řady 7 (G11)

BMW řady 7 (G11)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE - BMW 730d xDrive
Motor:2993 ccm, vznětový, šestiválec, turbo
Max. výkon:195 kW (265 k) při 4000 ot/min
Max. točivý moment:620 Nm při 2000-2500 ot/min
0–100 km/h:5,8 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h
Průměrná spotřeba:5,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1900 kg
Poháněná náprava:zadní nebo 4x4
Cena základní verze:2 349 100 Kč (730d, RWD)
Cena s testovanou motorizací: 
2 437 500 Kč