Hlavní obsah

Test RAM 1500 EcoDiesel: Hromotluk, co pije naftu

Novinky, Martin Žemlička

V USA je RAM 1500 nejmenším pick-upem v nabídce této americké automobilky (už bez názvu Dodge). U nás jde naopak o monstrum, které hned tak někde nezaparkujete. Vyzkoušeli jsme, zda se s ním dá jezdit úsporně, jak výrobce slibuje.

Test RAM 1500 EcoDieselVideo: Novinky

 
Článek

Bezmála šest metrů délky, dvoumetrová šířka a skoro dva metry na výšku. Tenhle americký hromotluk se samozřejmě bude nejlépe cítit na ranči někde v nekonečných pláních Texasu, jezdit s ním po zakroucených českých okreskách či v centrech měst moc smysl nemá.

Pokud netaháte přívěs s lodí nebo nežijete na farmě a nepřevážíte za autem koně, je to zbytečně přerostlý pick-up, který pro většinu z hrstky majitelů slouží jako prostředek k „povýšenému” ježdění. Není divu – střecha octavie je někde uprostřed dveří tohoto obřího pick-upu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ram 1500 EcoDiesel

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ram 1500 EcoDiesel

Nás zajímalo, jak je to s tou úsporností, zda není toto 2,8 tuny vážící monstrum rozežrané. Ze zkušenosti majitelů s motorem 5,7 V8 HEMI víme, že jezdí zhruba za dvacet litrů, a mnoho z nich si tak v Česku svůj RAM nechává předělat na plynový pohon.

Pod kapotou námi testovaného vozidla tlouklo dieselové srdce, v tomto pick-upu vůbec poprvé. Jde o třílitrový šestiválec od italského výrobce VM Motori, který své místo našel i pod kapotou Maserati Ghibli. Žhavení je dílem okamžiku, po nastartování studený motor přenáší do kabiny hluk, který po pár minutách jízdy zmizí.

RAM 1500 - palubní počítač + infotainment

Velké, komfortní, překvapivě rychlé

Sedačky dimenzované na stopadesátikilové pořízky jsou mimořádně komfortní. Místa máte ve všech směrech až zbytečně mnoho, platí to i o zadních sedačkách, kam se usadí tři cestující. Velký volant s necitlivě naladěným posilovačem lze nastavit jen výškově, v Evropě málokdy viděnou libůstkou je elektrické nastavení vzdálenosti pedálu brzdy a plynu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ram 1500 EcoDiesel

Z RAM je výtečný výhled, vhodně dimenzovaná jsou i obrovská zrcátka, která ale ani tak „nepoberou” vše – zejména při jízdě na dálnici je tak třeba při vyjíždění z pruhu dávat velký pozor. Při parkování před supermarketem zaberete na délku dvě místa, pokud bude parkoviště plné, zažijete i pár horkých chvilek při manévrování (vzadu je naštěstí parkovací kamera, přenášející obraz na barevný displej s velkým rozlišením). S rozměry 5815 x 2015 x 1920 mm se není čemu divit.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ram 1500 EcoDiesel

Třílitrový šestiválec se čtyřiadvaceti ventily je přeplňovaný turbodmychadlem a i s takto obrovským autem dovede až nečekaně cvičit. Odezva na sešlápnutí plynového pedálu je okamžitá, příval síly 570 Nm (dostupných od 2000 otáček) v autě obsazeném pouze řidičem a spolujezdcem mnohé svou výbušností překvapí.

Pravda, zvukově tento naftový motor se vstřikováním common-rail nezaujme (notabene proti osmiválci HEMI), spotřeba ovšem překvapí. Příjemně. My jsme zhruba pět set ujetých kilometrů zvládli za jedenáct litrů (velice vzácně na deci přesně kolik udává výrobce), víme ale, že při troše snahy bychom litr, možná litr a půl ještě ukrojili. Na velký pick-up, jenž zvládne utáhnout 4137 kg těžký přívěs, výborná hodnota. Ve městě ale bylo nemožné dostat se pod hodnotu 14 litrů nafty na sto ujetých kilometrů. Palivová nádrž má bez dvou rovných 100 litrů a vystačí tak na zhruba 900–1000 km jízdy bez nutnosti tankovat.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ram 1500 EcoDiesel

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ram 1500 EcoDiesel

V terénu se neztratí

Zapomeňte na long-life servisní intervaly výměny oleje, v tomto autě se mění po maximálně 16 tisících kilometrech, což není kdovíjak dramatické. Motor v tomto voze mimochodem splňuje přísnou emisní normu Euro 6 (a pomáhá si selektivní katalytickou redukcí – vstřikováním močoviny do výfukového potrubí). Skvěle si rozumí s osmistupňovým automatem od světoznámé firmy ZF. Mimochodem na dálnici motor při tachometrové stotřicítce točí 2600 otáček.

Samozřejmostí je přiřaditelný pohon všech čtyř kol (včetně volitelné redukce). Standardně má RAM 1500 poháněná zadní kola (mají mimochodem rozměr 20 palců), přiřadit „čtyřkolku” lze buď manuálně, nebo to nechat na automatické detekci. Podvozek s žebřinovým rámem zvládne i těžší terén, na přání lze mít vzduchové odpružení, které v off-roadovém režimu zvedne světlou výšku o pět centimetrů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ram 1500 EcoDiesel

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ram 1500 EcoDiesel

Velkým zklamáním jsou halogenové světlomety, které v noci osvětlují vozovku nedostatečně. Moc se nám nelíbila ani přední diodová světla, která dovozce pick-upů RAM (Denker) násilně narouboval na příď. Vysoká anténa pro příjem rádiosignálu ruší, naštěstí jde sklopit.

Naopak velkou pochvalu zaslouží displej rádia a navigace, který sice nemá přeložené nabídky do češtiny, ale co je ještě důležitější – odezva je velmi rychlá, ovládání snadné a povedená je i grafika – viz naše samostatné video vložené v článku. Stejný systém najdete i v dalších modelech od koncernu Fiat Chrysler, třeba v Jeepech.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ram 1500 EcoDiesel

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2988 ccm, šestiválec, vznětový, turbo
Max. výkon:179 kW (240 k) při 3600 ot/min
Max. točivý moment:570 Nm při 2000 ot./min
0–100 km/h:neudává se
Nejvyšší rychlost:170 km/h
Průměrná spotřeba:11,0 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):2724 kg
Poháněná náprava:zadní s elektronicky připojitelnou přední nápravou
Cena základní verze:1 300 000 Kč
Cena s testovanou motorizací:1 300 000 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám