Hlavní obsah

Test Toyoty GT 86: velmi snesitelná lehkost ježdění

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Toyota GT 86 a její dvojče Subaru BRZ patří letos k nejočekávanějším sportovním autům. Vzhledem k politice Toyoty (vlastník Subaru) si u nás BRZ zatím nekoupíte, vzali jsme proto na berounské okresky model GT 86.

Toyota GT 86 - očekávaný malý sporťákVideo: Novinky

 
Článek

Je 200 koní na sportovní auto dostatečná hodnota? Záleží na úhlu pohledu. Napjatě očekávaná Toyota GT 86, respektive její dvojče Subaru BRZ mají pod kapotou plochý motor typu boxer, který produkuje výše zmíněných 200 koní.

Přesně tolik, kolik mělo první BMW M3 (E30) z osmdesátých let. Jedním dechem je nutné dodat, že pohotovostní váha je lehce nad 1200 kilogramů, což dává zajímavý poměr výkon/hmotnost.

Když k autu přijdete, oceníte vyváženost designu i sportovní akcent podpořený třeba zadním spoilerem nebo dvěma velkými koncovkami výfuku. Na výšku GT 86 měří pouhých 1285 mm.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Toyota GT 86

Přestože jde o kupé pro 2 + 2 cestující, na zadní sedačky rovnou zapomeňte. A pokud měříte nad 190 centimetrů, připravte se, že si sedačku budete muset sklopit dolů, nad hlavou totiž mnoho místa pro vyšší lidi nezbývá.

Nízké těžiště, boxer

Kromě toho, že tohle kupé má samozřejmě pohon zadních kol, je třeba připomenout nízké těžiště  – 475 mm. Motor s protiběžnými písty je umístěn co nejníže a současně co nejvíce vzadu, rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu má tak blízko ideálu – konkrétně je to 53:47. Základem jsou litá kola s průměrem sedmnáct palců, což úplně postačuje a i při pohledu z profilu to nikterak vizuálně nekazí ponton karoserie.

Soukání dovnitř není úplně jednoduché, ale skvělá pozice za volantem za tu trochu námahy rozhodně stojí. Sedí se příjemně nízko, sedačky nemají přehnané boční vedení, ale v zatáčce tělo skvěle podrží. Díky svému tvaru a přiměřené tvrdosti výplně jsou pohodlné. Do ruky perfektně padne i malý volant (průměr 365 mm), který je prost nejrůznějších ovladačů typu ovládání hlasitosti rádia a podobně – tak to ve sportovním autě má být.

Pochvalu zaslouží i perfektní rozložení pedálů, kdy při podřazování před zatáčkou není problém brzdit špičkou pravé nohy a patou „ťuknout“ meziplyn. Taková péče o nadšené řidiče, na které je tento automobil zacílen, je sama o sobě obdivuhodná.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Toyota GT 86

Už po prvních pár minutách za volantem nejspíš zjistíte, že se tohle auto ani s tak relativně malým výkonem rozhodně neztratí. Sešlápnete tuhou spojku a na šestistupňové manuální převodovce původem ze Subaru zařadíte jedničku (GT 86 se nabízí také s automatem, ten se pro sportovní kupé této kategorie naprosto nehodí).

Zpočátku je nástup výkonu pozvolný, stejně jako nevýrazný zvuk výfuku. Stačí ale atmosférický čtyřválec vytočit nad 4500 otáček, do této hodnoty se chová trochu letargicky. Vytočený motor ochotně reaguje na sešlápnutí plynu, je z něj cítit hlad po otáčkách a hrubý chod. Razantní akcelerace pokračuje až k červenému poli, které začíná v 7500 otáčkách.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Toyota GT 86

Jakkoliv je zvuk vytočeného boxeru pro uši vcelku zajímavý, mohli se inženýři Toyoty, respektive Subaru snažit více. A ještě jedna výtka: když nadzvednete kapotu, uvidíte jen drobnou tyčku pro její přidržení. Jednak to vypadá směšně a za druhé by plynová vzpěra snad nebyla o tolik dražší. Ale to je pouze malý detail.

Lehkost na druhou

Na technických silnicích se projeví perfektní vyvážení celého auta, nízké těžiště i malá hmotnost. Lehkost je vysloveně hmatatelná, stejně jako neutrální chování při průjezdu zatáčkou nebo směrová stabilita při rychlé jízdě na rovinkách. Podvozek by rozhodně snesl o desítky koní větší výkon.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Toyota GT 86

Je to auto, které z vás dělá lepšího řidiče, tím jak lavírujete na hranici adheze, k čemuž kromě vyvážení podvozku pomáhá i velmi přesné a překvapivě sdílné řízení. Při vypnutém ESP se dočkáte i přetáčivého smyku, musíte si ale hrát s adhezí předních kol při brzdění v zatáčce. Nečekejte rozhození zádě při prudkém přidání plynu jako v silných zadokolkách, na to má GT 86 i BRZ málo výkonu (na sněhu či mokré silnici to bude jiné).

Bytelný podvozek i díky relativně malým a úzkým pneumatikám dobře filtruje nerovnosti, a přestože ne pokaždé se mu to podaří úplně ideálně, je jízda až překvapivě poddajná a komfortní.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Toyota GT 86

Co dodat? Toyotě, respektive Subaru, které bylo z použitých dílů cítit více, se podařilo postavit perfektní auto. V době, kdy se všichni ženou za obrovským výkonem a nehledí při tom na hmotnost, přichází japonský výrobce s lehkým autem, které je zábavné a rychlé.

Možná, že vás na německé dálnici předjede Fabia RS, ale na zatáčkovitých silnicích či závodním okruhu si oproti tomuto a dalším podobným modelům budete užívat o desítky procent větší zábavu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Toyota GT 86

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1998 ccm, plochý zážehový čtyřválec
Max. výkon:147 kW (200 k) při 7000 ot./min.
Max. točivý moment:205 Nm při 6400 ot./min.
0 - 100 km/h:7,6 s
Nejvyšší rychlost:226 km/h
Průměrná spotřeba:7,8 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost:1214 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:799 900 Kč
Cena s testovanou motorizací:799 900 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám