Představovat tohle auto zvenku či zevnitř se moc nehodí. Kia cee´d se na českém trhu už dávno zabydlela. My měli ale zajímavou výbavu GT Line, takže se pojďme na auto přece jen trochu v rychlosti podívat.

Hatchback pěkně pro Čechy

Auto dlouhé 4,3 metru vzadu ukrývá kufr s objemem 380 litrů nebo 1318 l při sklopených zadních sedadlech. Tolik to nejzásadnější pro české chalupáře. Ostatní si ještě stačí povšimnout, že auto je to přiměřeně velké na všech stranách a ani urostlý moravský šohaj tu nemá problém si sednout.

Tady nenajdete moderní hrátky s klesající střechou, kde člověk nad 150 cm si musí nejdřív zlomit vaz, aby se vešel na zadní sedadla. Tady je nad hlavou místa dost všude. A na kolena, lokty i ramena taky. Není to přeborník, to nechává jiným vozům, ale v žádném směru cestující opravdu netrpí.

Vzadu je místa dost

Vzadu je místa dost

FOTO: LL, Novinky

Stejně tak i vzhled je silně poevropštěný. Aby také ne, když design se vytváří v centrále ve Frankfurtu nad Mohanem. Takže si nemůže nikdo stěžovat, že by auto nějak vybočovalo z řady.

To vybočuje spíš svou výbavou GT Line. Ve žluté barvě s diodami pro denní svícení ve čtyřech od sebe oddělených polích auto poutalo pozornost všude, kam jsme přijeli. Z dálky si na něj lidé ukazovali a pak se divili, že to je vlastně cee´d. Jeden člověk dokonce neváhal pochválit auto osobně, že takhle zajímavý tuning už dlouho neviděl. Ostatně velká sedmnáctipalcová kola, žlutá barva, nový přední i zadní nárazník, ty opravdu vypadají pěkně.

Zajímavá diodová světla

Zajímavá diodová světla

FOTO: LL, Novinky

Přístrojová deska je jednoduchá, funkční, ale v dobách automobilů s tabletovým ovládáním už je dost archaická. Hlavně červené displeje hodin a klimatizace nechávají vzpomenout na staré kalkulačky HP-35. Škoda. Přitom je tu jinak všechno tak, jak má být. Ale nová generace už snad přinese nápravu.

To hlavní – motor

Po odklopení přední kapoty na člověka vykoukne prázdný prostor. Aby také ne. Vždyť tady se usadil jen řadový tříválec o objemu 998 ccm. Ovšem má přeplňování turbodmychadlem, a to ne malé. I z tak mizerného objemu válců dokáže vyhnat výkon na 88,3 kW při 6000 ot./min. a točivý moment na 171 Nm při 1500-4000 ot./min. Emisní limity jsou na 115 g/km CO2, tedy splňuje Euro 6.

Tady je hodně místa

Tady je hodně místa

FOTO: LL, Novinky

S těmito hodnotami je ovšem třeba říct i další informace. Auto má provozní hmotnost 1279 kg, maximální rychlost je 190 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h je za 11,1 s. A teď to důležité – tabulková hodnota spotřeby auta je 6,2/4,2/4,9 l na 100 km (město/mimo město/komb.).

Informace k motoru tedy máme, startujeme.

Návrat ke kořenům

Po otočení klíčkem se tříválec celkem rozhrčí. Až se nám nechce věřit, že to je benzínový agregát. Má to naftový zvuk. Ale po ohřátí utichá a opět se hluboce začíná ozývat až nad 2000 ot./min. Motor je dobře vyvážen (a to i bez vyvažovacího hřídele) a hlavně dobře uložen. Takže kdo nehledá, neucítí vyšší harmonické kmity, jak se přes silentbloky lehce přenáší do karoserie. Jen ten kdo hledá, najde.

Největší nectností maloobjemových motorů je jejich nedostatek síly v nízkých otáčkách a chytání se až s nástupem účinku turbodmychadel. Tady je průchod síly skrz otáčky velmi plynulý. Není tu žádná turbodíra. Jenže tu není také žádná síla. Je to ospalý parťák, který nijak nedokáže zaskočit řidiče nárůstem síly v jakémkoli místě ručičky na otáčkoměru. Zařve si, to ano, ale to je asi tak všechno.

Kia cee´d 1.0 T-GDI

Kia cee´d 1.0 T-GDI

FOTO: LL, Novinky

Velké plus od nás má Kia, že nasadila k takovému motoru šestistupňovou převodovku. Známe firmy, které by i pětikvalt představovaly jako úžasnou nabídku. Tady se šestka vyloženě hodí na dálnice, kde výrazně srazí otáčky. Zbytek převodovky má celkem vhodné převodové poměry.

Určitě vás zajímá spotřeba. Na fotografiích vidíte spotřebu 8,3 l na 100 km. To nebyla pravda. Auto samozřejmě fotíme, když je čisté, tedy na začátku testu. Konec testu nám přinesl hodnotu mírnější – 7,8 l na 100 km. Přiznáváme, jezdili jsme hlavně po Praze. Ale i tak se lišit od tabulkové hodnoty tak diametrálně (a to jsme auto nijak nezkoušeli sportovně vytáčet, protože na to prostě nemělo), to je už na pováženou.

Výkonnější jen dražší

Tenhle motor se prodává pouze s výbavou Exclusive nebo GT Line. Slabší se 73 kW pak ještě přidává výbavu Comfort Plus. Ale základní Comfort zcela pomíjí. Takže základní cena našeho motoru s 88 kW je 424 980 Kč, GT Line je o 10 tisíc dražší. Je to moc nebo málo? Těžko říct.

Tohle auto má všechno – duální klimatizaci, rádio, okna v elektrice (sedačky ale ne), sportovní design paket, pěkná sedmnáctipalcová kola (ale lepší jsou šestnáctky, ty větší už jsou dost tvrdé)… Mimochodem, všechno to jsou ceny po slevě. Ale ty jsou už tak standardním přívažkem ceníků, že už ty skutečné ani není třeba zmiňovat.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE  
Motor:998 ccm, tříválec, zážehový
Max. výkon:88 kW
Max. točivý moment:171 Nm
0–100 km/h:11,1 s 
Nejvyšší rychlost:190 km/h
Průměrná spotřeba:4,9 l/100 km
Provozní hmotnost:1 204 kg
Poháněná náprava:pohon předních kol
Cena základní verze:324 980 Kč
Cena s testovanou motorizací424 980 Kč