Najednou se ale ozve rána nebo auto začne při jízdě škubat, až se zastaví a motor je na odpis. Postižených řidičů mohou být ročně desítky. Opravy jdou u každého na desítky tisíc, většinou z vlastní kapsy, není-li vůz v záruce.

Jak Právo zjistilo, automechanici postiženým řidičům tvrdí, že za to může nekvalitní palivo, které si někde natankovali, či údajně příliš velké množství biosložky, která se do benzínu i nafty přidává. Zákonný limit pro biosložku je u nás pět procent, v celé Evropské unii deset.

Odborníci na paliva ale uklidňují, že biosložka motorům neubližuje. Stejně tak například nejvýznamnější automobilka u nás, Škoda, v odpovědích na otázky Práva ujistila, že motory jsou na náš palivový mix, pokud je podle norem, stavěné.

A podle České obchodní inspekce černých ovcí mezi čerpacími stanicemi rapidně ubývá. Je to tedy vlastně záhada.

Rána, kouř, vyteklý olej

Oficiální zdroje nepovažují kvalitu paliva u nás za závažný problém, ale svědectví o obrovských škodách, kde je hlavním podezřelým palivo, přesto opatrně vyplouvají na povrch.

„Jel jsem kolem sedmdesáti. V tom se ozvala velká kovová rána, z motoru se začalo kouřit a pod ním se objevila větší olejová skvrna. Mám nový Hyundai i30 s benzínovým motorem,“ popsal pětatřicetiletý Miroslav F. z Prahy.

V servisu mu řekli, že praskla ojnice a prorazila blok motoru. „Údajně se to stalo tak, že jsem někde musel natankovat špatné palivo, s největší pravděpodobností s větším podílem biosložky. Poznali to tak, že v motoru našli jemný prášek. Prý vzniká tak, že palivo kvůli většímu množství biosložky hoří v motoru na větší teploty, než by mělo,“ shrnul Miroslav.

Automechanici se k otázce biosložky jmenovitě vyjadřovat nechtějí. Ani v tomto případě. Téměř v každém servisu ale mezi řečí potvrdí, že se zničeným motorem, kde se lidově řečeno speklo palivo, nebo se ucpala vstřikovací soustava, setkávají.

Zalátat a poslat do světa

„V lepším případě stačí vyměnit jen nějaké drobné poničené díly, v horším vyměnit celý motor – což byl i můj případ. Naštěstí mi ho dali nový zadarmo v rámci záruky. Prý se jim nevyplatí dohadovat se se zákazníkem nebo řešit nekvalitu paliva,“ popsal motorista důvod, proč se o jednotlivých případech ani neví a nikdo se tím moc nezabývá. Pokud se to ale stane u aut po záruce a ojetin, jichž je většina, má motorista smůlu.

Jen samotný rozbor by totiž přišel na 20 tisíc korun a navíc by nemusel nic ukázat, protože natankování nekvalitního paliva se mohlo klidně stát před dvěma nebo více plnými nádržemi.

Zpravidla se to řeší tak, že se udělá levná oprava motoru za třicet tisíc korun spočívající v přebroušení a výměně poškozeného dílu.

Ale zákazníka v servisech varují, že mu nedokážou zaručit, jak dlouhou životnost takto opravený motor bude mít. Nejčastěji proto doporučují vůz obratem prodat do bazaru, přičemž budoucí kupující o tom nemá ani potuchy. V tomto servisu řeší takto i dvě auta měsíčně.

O závadách kvůli palivu se ví i mezi pojišťovnami. „Se situacemi, kdy nekvalitní palivo poškodí motor, se setkáváme. Jde o jednotky případů ročně,“ sdělila Právu mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

Stovky kontrol čerpacích stanic

„Jedním z nejčastějších problémů, se kterým se u závad automobilů ve spojitosti s kvalitou paliva setkáváme, je mechanické poškození vstřikovačů u vznětových motorů v záruční době,“ sdělil Právu Ladislav Fuka, ředitel divize paliv a maziv společnosti SGS, která se specializuje na posuzování těchto závad.

Vzorky paliva odebrané z poškozených aut sice podle něho normám většinou odpovídají, jenže to vlastně nic neznamená.

„Časový odstup, než se natankování nekvalitního paliva projeví až havárií motoru, může činit i několik měsíců. V mnohých případech ale motorista ani nepozná, že natankoval nevyhovující palivo. Projevy jsou sotva postřehnutelné. Citlivé komponenty motoru jsou však již nevratně poškozeny,“ dodal Fuka.

„Každoročně provádíme stovky kontrol čerpacích stanic. Pochybení v otázce kvality paliva evidujeme v jednotkách případů. Kvalita pohonných hmot se zlepšuje,“ uvedl mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich. Zní to dobře.

Jenže byť jen pouhá jedna pumpa, která vytáčí špatné palivo přecpané třeba biosložkou, může postupně a nenápadně ublížit během pár měsíců stovkám aut. Zároveň panuje otázka, zda jsou motory skutečně stavěné na současné normy o biosložce v palivu. Právo se tím bude nadále zabývat.