Jako klíčové faktory zmínil Bruno van Zeebroeck brzdění, opotřebení pneumatik a povrchu ulic. Výzkum ukázal, že nové malé auto na benzín vytváří ve městě méně jemného prachu než auto na elektrický pohon průměrné velikosti. „Pokud by auta na elektrický pohon nahradila všechny vozy na naftu, byl by to určitě přínos pro životní prostředí,“ uvedl odborník a dodal, „ale výhodou je téměř stejně to, pokud by byla všechna vozidla na naftu nahrazena malými, moderními auty na benzín.“

Podle testu je průměrný elektromobil odpovědný za stejné (nebo i větší) množství škodlivých částic ve vzduchu. Důvodem je jeho větší váha kvůli velké baterii, poukazuje Van Zeebroeck, který zpochybnil výhodu finančně podporovat auta na elektrický pohon.

Možné řešení? Lehké elektromobily

Elektrické vozy byly dosud považovány za lepší alternativu těch klasických a také řešením, jak zastavit skleníkový efekt a snížit dopad emisí oxidu uhličitého. S tímto výzkumem ovšem vzalo za své přesvědčení, že emise výfukových plynů jsou mnohem nebezpečnější než emise nevýfukových automobilů.

Přesto elektromobily dopadly v hodnocení mnohem lépe mimo města, kde je dopad na brzdy obvykle menší s ohledem na delší úseky jízdy. Van Zeebroeck zmínil rovněž to, že test nezkoumal ty nejškodlivější nejmenší částečky jemného prachu většinou produkované naftovými motory. Podle odborníků by mohla být pro města řešením lehká elektrická vozidla.