Přestože je spotřeba tabáku v České republice stále vysoká, mezi suverénně nejvyhledávanější podniky patří ty zcela nekuřácké nebo ty, které jsou odděleny pro kuřáky a nekuřáky zvlášť. „Tento trend pozorujeme dlouhodobě a data z posledních dvou let ho jenom potvrzují. Hosté chtějí nekuřácké podniky, hledanost tohoto parametru u nás vzrostla o 21 %," říká Igor Třeslín z portálu Lunchtime.cz, který  zkoumal aktuální preference a požadavky hostů restauračních zařízení.

Kdysi bylo téměř nemožné najít hospodu, kde se nekouří. Spousta lidí měla s pivem spojené kouření, a že by tomu bylo jinak, bylo nemyslitelné. Jenomže časy se mění a současný nárůst podniků nabízejících piva z malých pivovarů tento zažitý zvyk mění. Nový trend začíná pronikat hlavně do velkých měst. „Kouření ničí zážitek nejen z jídla, ale i piva. Ať už je člověk kuřák nebo ne, v zakouřeném prostoru si dobré pivo prostě nevychutná, jeho vůně je zkreslená. Navíc si myslím, že je to netaktní a obtěžující vůči ostatním hostům," říká Lukáš Nevyjel, spolumajitel nekuřácké restaurace Nota Bene.

Chceme být na čerstvém vzduchu

Druhé nejhledanější byly za uplynulý rok zahrádky. I to je dobrá alternativa pro ty, kteří nechtějí vysedávat v kuřáckých podnicích a pro maminky, které na zahrádku mohou přijít s kočárky. Oproti předcházejícímu roku je hledalo o 37 % hostů více. Že čeští hosté milují zahrádky, potvrzuje i spolumajitel kavárny Můj šálek kávy Jaroslav Tuček: „V Šálku míváme zahrádku zpravidla od května do září. Často se ale stává, že ji hosté vyžadují už při prvních krásných březnových dnech a diví se, že sezení nemůžeme vytáhnout kdykoliv.”

Málokdo totiž ví, že povolení pro zahrádku se musí vyřizovat několik měsíců dopředu a zahrádka se i předem hradí, takže není legálně možné ji instalovat mimo dobu předem nahlášenou na úřadech. „Platit za dobu, kdy je malá šance, že bude hezky, je pro nás bohužel velký finanční risk. Termíny zahrádky pro duben a květen se nahlašují už v lednu, takže systém není příliš flexibilní,” uzavírá Tuček.

Bezlepková strava jako trend i hendikep

„Na objednávky bezlepkového menu jsme dobře připravení,” říká Matouš Petráň, spolumajitel Dish fine burger bistra. „V lístku máme nahaté 'naked' verze hamburgerů bez housky. K nim nabízíme nejen hranolky, ale i lehký salát nebo dýňový kompot, což se nám osvědčuje nejen u hostů s bezlepkovou, ale i redukční dietou.” Všechny restaurace by na požadavky bezlepkového menu měly být dobře připravené. Prudce totiž stoupá obliba i poptávka právě po bezlepkových pokrmech.

Za uplynulý rok byla bezlepková jídla třetí nejhledanější položkou a meziročně je dokonce vyhledalo o více jak padesát procent více lidí. „Příčinou, proč lidé častěji vyhledávají jídla bez lepku, je také vyšší pravděpodobnost, že budou vhodná pro některou z nízkosacharidových diet, nebo fakt, že stravovat se bez lepku je módním trendem," říká MUDr. Václava Kunová ze Společnosti pro výživu.

Nevyhledáváme wi-fi ani nealko pivo

Díky narůstající oblibě společnosti k inteligentním telefonům, u kterých je stálé připojení na internet téměř samozřejmostí, zřejmě klesl zájem hostů o podniky, které nabízejí možnost bezdrátového připojení wi-fi. Z výsledků také vyplynulo, že lidé spíše vyhledávají místa, kde mohou posedět se svými čtyřnohými mazlíčky, nebo zda prostor nabízí možnost dětského koutku. Posledním zajímavým poznatkem také bylo, že klesá zájem i o nealkoholické pivo. Toto klíčové slovo se ve vyhledávání umístilo na jednom z posledních míst.