Hlavní obsah

"Divadlo není žádnou dogmatickou institucí," říká především na západ od našich hramic působící maďarský režisér David Marton (1975) směrem k fanatikům původních textů a hudebním kritikům. "Jediným měřítkem divadla je to, jestli večer funguje, nebo ne."

David Marton a jeho trojí Lulu

Marton se po studiu hudební režie přes učednická léta u Christopha Marthalera, Franka Castorfa a Arpáda Schillinga dostal k vlastnímu režírování a dnes je považován za jednoho z největších talentů v hudební a činoherní oblasti. Od roku 2003 inscenoval kupříkladu na jevištích v Kodani, Vídni, Hamburku nebo Berlíně. Zcela osobitým a zvláštním způsobem realizuje díla, jako je Mozartův Don Giovanni nebo Bachovy Matoušovy pašije. Jeho poslední prací je Monteverdiho Korunovace Poppey (hraje se v hamburském Thalia Theater), v níž dokázal hudbu vymanit z harmonické sevřenosti baroka směrem k její vlastní melodické síle.

V České republice uvidíme v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka jeho velebené zpracování Lulu autorů Franka Wedekinda a Albana Berga, jež získala od německé odborné kritiky titul Inscenace hudebního divadla za rok 2009.

Lulu můžete spatřit v pondělí 15. listopadu v 19 hodin v Divadle na Vinohradech.

Můžete popsat princip, motivy a pohnutky k vašim inscenacím na konkrétním příkladu Lulu? Slučujete zde operní libreto a dramatický text do jednolitého scénického tvaru…

Vybírám si motivy z konkrétní předlohy, v tomto případě z Wedekindovy monstrózní tragédie a z opery Albana Berga, a dodávám k nim nové kontexty a situace a snažím se tuto velmi silnou látku ukázat v co nejširších souvislostech a dodaných situacích.

V mé inscenaci například vystupují hned tři ženy, které ztvární titulní hrdinku – ona je objektem touhy, jakési dítě, ke kterému muži vzhlížejí s láskou a erotickou tužbou, je to ale i silná žena, femme fatale. Proto tři Lulu – jedna operní, jedna jazzová, jedna činoherní, všechny v podání špičkových sólistek svého oboru. Snažím se o jakýsi Gesamtkunstwerk, což asi zní trochu vznešeně, ale usiluji zkrátka o to, aby inscenace fungovala ve všech složkách, herecky, skrz výkony sólistů a hudebníků, scénograficky i přidanou hodnotou, která vzniká mým vstupem do konkrétní látky. Lepší než tohle povídání ale bude, když se přijdete podívat na pražské hostování Lulu.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků