Hlavní obsah
Annie Leibovitzová fotografovala i slavné rockery Rolling Stones. Foto: Repro z knihy Při práci

Annie Leibovitzová se uměla vždycky hlavně dívat

Publikace Při práci (Argo, 260 stran, 898 Kč) mapuje ve více než třiceti kapitolách životní i profesní příběh americké fotografky Annie Leibovitzové. Dnes je známá především díky snímkům pro barevné módní magazíny a také portrétům osobností showbyznysu i politiky.

Annie Leibovitzová fotografovala i slavné rockery Rolling Stones. Foto: Repro z knihy Při práci
Annie Leibovitzová se uměla vždycky hlavně dívat

Ovšem její příběh je mnohem barevnější. Proto pojala knihu spíše jako deník než jako klasickou obrazovou publikaci na křídovém papíře, ve které jsou velké a barevné fotografie.

Zbytečně neexhibuje, snímky jsou spíše malých formátů, mnohem důležitější je příběh, který je doprovází. V úvodní kapitole vzpomíná, jak začínala jako malířka v ateliéru, v němž její spolužáci holdovali expresionistickému posunu reality. Jí však zajímala realita jako taková, a proto přestoupila mezi studenty fotografie. To médium jí připadalo svižnější než malba.

Navíc si velmi dobře zapamatovala, že dobrý fotograf se musí naučit, jak se dívat. A to ona uměla vždy dokonale. Dokonce i v případě, že se v zobrazovaném prostředí na počátku nijak zvlášť nevyznala.

Když měla v sedmdesátých letech obrazově zaznamenat pro magazín Rolling Stone americké koncertní turné britské kapely Rolling Stones, rocková hudba ji příliš neoslovovala. Přesto dokázala intuitivně pochopit, o co v rocku jde, a přenést to na fotografický papír.

To přesně vyjadřuje snímek z koncertu ve Filadelfii z roku 1975. Kapela je nafocená širokým objektivem a zespoda. Proto vypadá kytarista Keith Richards jako gigantická antická socha s obrovskýma nohama a tělem s kytarou někde v oblacích. Za ním se jí podařilo zachytit skákajícího zpěváka Micka Jaggera. Jako by ve vzduchu zamrzl a proměnil se v Petera Pana. Tehdy byly rockové hvězdy něco jako nová božstva, což autorka rychle pochopila.

Z jiného soudku je známý barevný akt těhotné Demi Mooreové z roku 1991. Původně měl vzniknout jen pro ni, na památku. Nakonec skončil na obálce magazínu Vanity Fair. Slavná herečka je na ní oděná pouze v barokním šerosvitu, jednu ruku má na ňadrech a druhou na břiše. Lepší symbol mateřství snad ani nelze vymyslet.

Leibovitzová v každé kapitole ukazuje, že se umí nejen dívat, ale i přemýšlet. Nic nedělá nahodile. Dobře ví, co a jak chce ukázat. A to z ní dělá špičku v oboru.

Může se vám hodit na Zboží.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků