Článek
Kalousek totiž vytvořil komiks Obrázková kronika českých dějin, jenž vycházel v měsíčníku Mateřídouška. Z časopisu Ohníček je známý jeho seriál Otazníky detektiva Štiky a z televizních Večerníčků pohádky O Dorotce, O Kubovi a Stázině nebo příběhy Huga z hor.
Kalousek však, jak pražská expozice ukazuje, nedělal jen obrázky pro nejmenší. Dokázal například dobře pojmout i erotická témata. Jeho ženy jsou inspirovány kyprými vnadami žen baroka či éterickou přízračností dam secese, skrývajících svou neřest jemným oparem světla. Právě ve vykreslení ladných tvarů boků, hýždí i ňader je patrné výtvarníkovo mistrovství. Umí s jistotou vytvořit křivky, které v sobě mají latentní erotično.
Tajemství i bohatost tvarů využívá také při zobrazování krajiny. Moře, hory, exotická příroda pod jeho rukama doslova ožívají. V knižních ilustracích a kreslených vtipech, často i politicky zabarvených, využívá Kalousek spíše redukci výtvarného jazyka.
Figura musí okamžitě vyjádřit to, o co na papíře jde. Každý to musí pochopit a pointa musí být zjevná na první pohled. To tvůrce dobře ví a symbolickou řeč beze slov dovedl až k dokonalosti.
Jiří Kalousek se řadí mezi osobnosti, jako jsou Adolf Born, Neprakta, Marko Čermák či Jiří Šalamoun. Svými pracemi ovlivnil několik generací lidí, protože jim přiblížil svět neopakovatelné romantiky, která se třeba takříkajíc zadřela pod kůži.