Hlavní obsah

Studie: V roce 2015 digitální trh překoná CD a vinyly

Novinky, Stanislav Dvořák

Už v roce 2015 prý bude digitální trh s hudbou větší než ten tradiční, alespoň to tvrdí někteří odborníci. CD by se mohla stát jen luxusní kuriozitou. Hlavní podíl na revoluční změně překvapivě nemá mít stahování mp3, ale internetové stránky, které nabízejí jen poslech, tedy streamování.

Článek

Streamování hudby je nyní nejrychleji rostoucím odvětvím hudebního průmyslu a překonává i legální stahování. Přesto v dnešní době nelze hovořit o konci CD, protože fyzické nosiče pořád zůstávají hlavním zdrojem zisku. I když celosvětově klesají, tvoří cca 61% prodané muziky.

V Česku navíc nastala specifická situace, kdy prodeje CD poprvé po dlouhé době neklesají. Tento „zázrak“ je dán především velkým zlevněním. Průměrná cena CD loni klesla ze 151 na 107 Kč. V tuzemsku se tak v roce 2011 prodalo 2,1 miliónu kompaktních disků, meziročně o 44 procent víc. Největší úspěch zaznamenává zahraniční pop. Zlaté časy panovaly v ČR v letech 1996 a 1997, kdy měl hudební průmysl obrat asi 1,6 miliardy korun, a v roce 1992 se u nás prodaly fyzické nosiče za 690 miliónů korun.

Firma Strategy Analytics nyní provedla ve Velké Británii výzkum, který signalizuje mimo jiné propadání tamního trhu v první polovině roku 2012. Hlavně se to týká fyzických nosičů. Letos se prý hrubý zisk propadne asi o 16% a celosvětově o 2,6%.

„Rozsah propadu nás trochu překvapil,“ řekl BBC Ed Barton ze Strategy Analytics. Hlavním důvodem je podle něj nedostatek novinek od velkých rockových a popových hvězd. "Kvalita vydavatelských plánů prostě není dost lákavá, aby to zvýšilo úroveň utrácení, jako v uplynulých letech,“ dodal. Určitou šanci na slušné zisky prý teď představují kompilace písniček z olympijských ceremonií.

Ani desetník za písničku?

Strategy Analytics předpovídají, že stahování mp3 a streamování překoná fyzické nosiče do tří let. Streamování podle Bartona předběhne i stahování mp3, které bude upadat. Statistiky ukazují, že v prvních třech měsících roku 2012 v Británii předplatitelské internetové služby zaznamenaly obrovský růst, prý až 93%. Je ovšem rozdíl mezi službami, kde jsou ke streamování celá alba i celé diskografie zdarma a příjmy plynou jen z reklamy, které není moc (typický případ je Myspace), a službami, kde se musíte přihlašovat a platit (Spotify).

Fenomén Spotify, který vznikl ve Švédsku, se na tamějším trhu chlubí prudkým nárůstem. V první polovině roku mají o 79% vyšší hrubý zisk než v roce 2011. Jenže skandinávské země nejsou typickou Evropou. Už před lety se o podobné předplatitelské služby pokoušely i české firmy a tvrdě narazily. Většina lidí totiž nechápe, proč by měla platit za pouhé streamování, kdy vlastně nic nekupují, a většina hudby je nakonec stejně na Myspace a Youtube zdarma.

Také muzikanti si na Spotify stěžují. Streamovací služba jim totiž platí málo za přehrání skladby. Například rozčilená čelistka Zoe Keatingová zveřejnila své příjmy ze streamování a ukázalo se, že za 72 800 přehrání má pouhých 282 dolarů (5640 korun). Nedostane tedy ani desetník za přehrání. Spotify tvrdí, že umělcům minulý rok vyplatili asi 180 miliónů dolarů (3,6 miliardy korun) a jsou připraveni letos odměny zdvojnásobit.

Producent Martin Mills, který vydává třeba aktuální superhvězdu Adele, streamování také brání. Někteří umělci z jeho stáje už prý díky němu získávají víc než polovinu příjmů. "Kdybychom neměli digitální trh, nebylo by s čím podnikat,“ řekl britskému deníku Daily Telegraph.

Anketa

Věříte, že už v roce 2015 si lidé legálně koupí víc digitální hudby než CD a vinylů?
Ne
75,5 %
Ano
24,5 %
Celkem hlasovalo 98 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám