Hlavní obsah
Ekologická lodní doprava materiálů pro výrobu betonu v centru Prahy. Foto: TBG METROSTAV s.r.o.

Do Prahy po silnicích neustále proudí plno stavebního materiálu. To do města přináší hluk, zhoršení dopravy, silnic a znečištění. Naštěstí proti tomu lze bojovat betonem. V centru města jsou dvě betonárny zásobované ekologickou lodní dopravou.

Ekologická lodní doprava materiálů pro výrobu betonu v centru Prahy. Foto: TBG METROSTAV s.r.o.
S betonem po Vltavě

Poslední roky se v Praze stavební růst nezpomalil. A přesto je stále nedostatek bytů. Do budoucna se vedle bytové výstavby plánuje i plno nových a tolik potřebných infrastrukturních projektů. Mezi takové patří nová trasa metra D, dostavba vnitřního městského okruhu, Radlická radiála, a v neposlední řadě vyřešení situace okolo mostů v Praze. Navíc snahou vedení města je omezit rozšiřování území Prahy a soustředit se na výstavbu v centru. K tomu má přispět i nový územního plán, který uvolní další stavební pozemky v širším centru Prahy.

TBG METROSTAV s.r.o.

To vše ale znamená dostat do města několik miliónů tun stavebního materiálu, který přivezou desítky tisíc těžkých nákladních kamiónů. Dopravit takové množství materiálů po silnicích značně zatíží pražskou dopravu a negativně ovlivní stav silnic. Železo, cihly, sklo, malta, polystyren a také… beton. Betonu je potřeba na stavby absolutně nejvíc. Ovšem díky betonu lze v Praze výrazně snížit množství náklaďáků. Už například tím, že beton se vyrábí na betonárnách, které v Praze již existují. Dokonce jsou některé v centru města. Autodomíchávače s betonem tak urazí jen velmi krátkou vzdálenost na stavby a minimálně zahltí dopravní komunikace ve městě.

Beton téměř z 80 % tvoří kamenivo a písek. Tyto materiály se do betonáren dováží. Pražské betonárny jsou zásobovány z lomů a pískoven na sever od Prahy. Většina pražských betonáren je zásobována nákladními auty, které často musí s nákladem projet celou Prahu. Jedinou výjimkou jsou betonárny Rohanský ostrov a Libeň. Obě tyto betonárny mají přístav a soustředí se na lodní dopravu kameniva a písku. Ročně tímto způsobem ušetří městu desítky tisíc kamiónů.

TBG METROSTAV s.r.o.

Příkladem je dokončená stavba Nové vodní linky Ústřední čistírny odpadních vod v Troji. Tato stavba byla zásobována z betonárny Libeň, která je vybavena přístavištěm a podzemním kolektorem pro dopravu kameniva z lodí přímo na betonárnu. Na tuto stavbu bylo prostřednictvím betonu z betonárny Libeň dovezeno více než 300 tisíc tun kameniva. Téměř veškeré kamenivo bylo do Prahy dovezeno loděmi. Díky tomu se tak v letech 2016 a 2017 ve městě objevilo o více než 10 tisíc kamiónů méně.

Díky lodní dopravě a betonárnám v centru města jsou volnější komunikace, snižuje se opotřebení silnic, hluk a množství výfukových plynů. Stejným způsobem je řešena situace zásobování města betonem i v jiných velkých evropských městech. Například Paříž má betonárnu na řece Seině, kousek od Eiffelovy věže. Stejně tak je tomu u řeky v centru Londýna, Bruselu či Curychu.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků