Hlavní obsah

Muži berou v průměru o třetinu více než ženy

Právo, kil

Platové rozdíly mezi muži a ženami se za poslední rok mírně snížily. Zatímco loni činil průměrný plat muže v ČR 131,4 % průměrného platu ženy, letos to je 128,8 %. Existují ale i pozice, v nichž si žena vydělá více než muž.

Foto: Profimedia.cz

Výrazné rozdíly mezi mužskými a ženskými platy jsou vidět na obou koncích platové škály.

Článek

Uvedené informace vyplývají z údajů serveru Platy.cz.

Finanční analytik versus správce budov

Nejlépe placeným zaměstnáním, v němž si ženy vydělají více než muži, je profese finanční analytik, kde průměrný ženský plat dosahuje 40 857 Kč, což je 102 % průměrného platu muže na stejné pozici. Nejvyšší rozdíl ve prospěch žen eviduje služba Platy.cz v případě pozice správce budov, kde ženy berou v průměru o 2217 Kč, resp. o 9 % více než muži.

Naopak nejvyšší poměr průměrných platů ve prospěch mužů je 145 %. Jde o pozici provozní manažer, kde muži berou v průměru 47 406 Kč, zatímco ženy pouze 32 766 Kč.

Vysokopříjmovým skupinám dominují muži

Existují ale i pozice, u nichž nelze spolehlivě vypočítat průměrný plat pro obě pohlaví, protože žen či mužů v nich pracuje příliš málo. Zde se jasně projevuje výrazná dominance mužů ve vysokopříjmových skupinách. Zatímco průměrný plat na nejlépe placeném typicky mužském místě přesahuje 138 tisíc Kč, průměrný plat na nejlépe placeném typicky ženském místě dosahuje jen přibližně 70 500 Kč.

Péče o děti ženy znevýhodňuje

„Výrazné rozdíly mezi mužskými a ženskými platy jsou vidět na obou koncích platové škály,“ říká business analytik služby Platy.cz, Zdeněk Němec.

U vysokopříjmových profesí jde podle něj převážně o vrcholový management, doplněný špičkově placenými odborníky v tradičně mužských oborech, jako je IT architekt nebo pilot.

V oblasti nízkopříjmových pozic pak naopak převažují ty, které jsou zastávané především ženami, jako je uklízečka, pomocná kuchařka nebo šička. Zde se projevuje slabší vyjednávací pozice žen vůči zaměstnavatelům kvůli mateřství a péči o děti.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám