Výrobní firmy, obchodníci, logistická centra či centra podnikových služeb – ve všech těchto oborech hledají brigádníky na léto. Situaci komplikuje velmi nízká nezaměstnanost, která způsobila pokles počtu zájemců o letní brigády a sezónní práce.

Studenti příliš nevyhledávají manuální práci

„Firmy z tohoto důvodu začínají s náborem dříve než v předchozích letech a svou nabídku brigád uzpůsobují různým skupinám. Studenti tak mohou získat intenzivní brigádu, aby si za léto stihli vydělat i něco užít, matky na mateřské dovolené zase práci na pár hodin denně, aby vedle ní zvládly i péči o děti,“ komentuje situaci Jonathan Hill, ředitel Grafton Recruitment.

Největší zájem mají studenti o práci v administrativě. I podle pracovního portálu Džob to platí již několik let.

Manuální práci studenti příliš nevyhledávají, a to i přesto, že finanční ohodnocení obou typů brigád se příliš neliší. Je to dáno i tím, že firmy studentům ve stále větší míře umožňují placené stáže v oboru. Motivace pro brigádu na dělnické pozici je proto čím dál menší.

Odměny se různí

Rozdíly lze však pozorovat napříč regiony. Například na Ostravsku si brigádník vydělá 80 až 110 Kč, v Brně 90 až 120 Kč, na Olomoucku dokonce 100 až 120 Kč, na Zlínsku pak 75 až 100 Kč.

Štědří jsou zejména na Vysočině. V Jihlavě zaplatí brigádníkům 110 až 130 Kč, v Ústí nad Labem 70 až 120 Kč a v Praze 100 až 120 korun. Ovšem v případě brigád s nutností znalosti cizích jazyků lze nalézt i vyšší nabídky.

Příležitost přivýdělku

Kromě studentů či rodičů na rodičovské dovolené se o brigády letos více zajímají i lidé, kteří zaměstnání mají, ale chtějí si touto formou přivydělat. V některých firmách, zejména ve výrobě, lze přitom dosáhnout na hodinovou mzdu srovnatelnou se mzdou kmenových zaměstnanců.

Nejvíce pozic je tradičně k dispozici ve výrobě, ať už jde o operátory výroby či skladníky, dále v retailu, kde se jedná o pozice asistentů prodeje či pracovníky, kteří mají na starosti inventury. Velké množství pozic lze nalézt i v zákaznických službách, kde je ovšem důraz kladen na znalost angličtiny, případně dalšího cizího jazyka.

I když by letos neměl být příliš velký problém brigádu najít, neměli by zájemci otálet. Ani hledat brigádu na poslední chvíli ale nemusí rovnou znamenat marnou snahu.

Zájemci o přivýdělek přes léto se mohou po nabídkách poohlížet jak na pracovních portálech, tak i v personálních agenturách. Řada firem zveřejňuje své pracovní nabídky i na sociálních sítích. Patrná je také sílící tendence firem hledat brigádníky prostřednictvím doporučení vlastních zaměstnanců.

Portál Džob navíc mladým lidem už déle doporučuje, že se vyplácí také vybrané zaměstnavatele navštívit osobně.