Ukázal to mezinárodní průzkumu agentury GfK pro společnost Provident Financial, kterého se zúčastnilo 500 Čechů. V průzkumu odpovídali také Poláci, Rumuni, Maďaři a Španělé.

Každý druhý Čech využívá ke splácení spotřebitelských půjček 10 až 30 procent svých příjmů. Další zhruba třetina vydá na splátky jen desetinu z rodinného rozpočtu.

Procento příjmů, které si lidé vyhrazují na splácení půjček * 

Češi
Poláci
Rumuni
Maďaři
Španělé
Méně než 10 %
31 %
28 %
16 %
27 %
20 %
10–30 %
51 %
55 %
61 %
54 %
59 %
31–50 %
9 %
11 %
18 %
10 %
14 %
Více než 50 %
6 %
5 %
4 %
8 %
5 %
Nedokáže odhadnout
3 %
1 %
1 %
1 %
2 %
Zdroj: Provident, * Jedná se pouze o spotřebitelské úvěry a půjčky, nikoli hypotéky

Podobně jako Češi jsou na tom i dlužníci v Polsku a Maďarsku. Naopak téměř pětina Rumunů na úhradu splátek využívá 30 až 50 procent svých financí, což je v porovnání s Čechy dvojnásobek.

Problémy se splácením má jen každý sedmý

Podle průzkumu by si 83 procent z těch, kteří si vzali půjčku nebo o ní uvažují, nepůjčili více, než jsou schopni splatit. Čtyři z pěti současných dlužníků financování svých závazků bez potíží zvládá. Na druhou stranu jen 14 procent respondentů přiznalo problémy se splácením půjčky.

„Z dlouhodobého zkoumání české populace nám vychází, že stále více lidí poměřuje své příjmy a výdaje a půjčuje si zodpovědněji než kupříkladu před 10 lety,“ upozornil hlavní analytik Providentu Tomáš Černý.

Vede půjčka na auto či úpravy v bytě

Nejvíce Čechů je ochotno se zadlužit kvůli koupi auta (63 procent), úpravy v domácnosti (59 procent) a nečekané výdaje (49 procent). Jen mizivé procento si půjčuje na zábavu a koníčky (sedm procent) či na běžné výdaje (pět procent).

„Podobný trend zaznamenáváme také u půjček na dovolenou. Podle našich interních dat si na ni berou úvěr pouze dvě procenta lidí,“ dodal Černý.

Mladí lidé příliš neplánují

V rámci hospodaření s penězi Češi plánují, za co budou utrácet. Všechny výdaje plánuje třetina lidí, dvě pětiny řeší pouze větší výdaje.

Naopak více než pětina lidí se výdajovou stránkou vůbec nezajímá a utrácí peníze spontánně. „Z průzkumu vyplývá, že s plánováním výdajů si nelámou hlavu zejména mladí lidé. Ve skupině 18 až 24 let se jedná o 29 procent respondentů, což je o sedm procent více, než činí průměr v české populaci,“ upřesnil Černý.