Počet opozdilých zákazníků, jak ukázal poslední průzkum skupiny EOS, roste po celé Evropě. Z placení se totiž oproti loňskému roku vykrucuje dvakrát více zákazníků. Bohužel mezi nepoctivé zákazníky patří i řada Čechů. Každý pátý nedodržuje domluvené termíny a v průměru pak zaplatí o dva týdny později.

Mezi nejčastější důvod, proč závazek hradí pozdě, zákazníci uvádějí, že na platbu zapomněli. V České republice to tvrdí až dvě pětiny spotřebitelů. Tento trend je podle průzkumu nejvíce patrný v Rumunsku (61 procent), ale překvapivě i ve Velké Británii (59 procent).

Počet nepoctivých spotřebitelů oproti loňskému roku narostl o téměř 90 procentVladimír Vachel, EOS KSI

Češi sice nejsou tak zapomnětliví jako zákazníci v jiných evropských zemích, bezesporu ale patří k těm, kteří rádi testují pozornost a trpělivost svých dodavatelů. Více než dvě pětiny z českých dlužníků dokonce uvádějí, že neplatí závazky za nakoupené zboží a služby záměrně. Češi se tak letos společně s Belgičany (43 procent), Řeky (45 procent) a Rumuny (50 procent) řadí mezi nejméně poctivé zákazníky Evropy. Na druhé straně žebříčku stojí s 10 procenty Němci.

„Se zákazníky, kteří se tímto způsobem vyhýbají odpovědnosti za dluhy, se setkáváme stále častěji. Tento trend v posledních letech zaznamenáváme také napříč celou Evropou. Zatímco v roce 2015 své závazky záměrně neplatilo 15 procent dlužících zákazníků, o rok později to byla již pětina. Počet nepoctivých spotřebitelů oproti loňskému roku narostl o téměř 90 procent,“ uvedl pro Právo Vladimír Vachel ze společnosti EOS KSI.

Roli v placení hraje i nedostatek financí

Vedle zapomnětlivců a nepoctivců existuje velká část spotřebitelů, kteří neplatí včas, protože zrovna v tu chvíli nemají dostatek financí. V průzkumu se k opožděným platbám z důvodu krátkodobých finančních problémů přiznaly dvě třetiny Čechů. Podobně jsou na tom například i slovenští sousedé (68 procent).

Se závažným, dlouhodobým nedostatkem financí v Česku bojuje téměř polovina dlužníků. Nadměrné dluhy či insolvence nejvíce zatěžují obyvatele Ruska a Belgie (shodně 62 procent).

Nejméně krátkodobých i dlouhodobých finančních problémů zažívají zákazníci v Německu a Chorvatsku.

Průzkumem platební morálky realizovaným ve 3200 firmách z 16 evropských zemí (Německo, Velká Británie, Francie, Belgie, Švýcarsko, Rusko, Polsko, Španělsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Bulharsko, Chorvatsko, Maďarsko, Česká republika a Slovensko) se zabývala skupina EOS.